Ellen Trane: Inklusion er gået for hurtigt

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby kvitterede for Anders Bondos forslag om at inklusions-eftersyn starter ude på den enkelte skole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hun erklærede sig enig med Anders Bondo Christensen i at der her er problemer.

"Målet med at inkludere flere børn i sig selv er et rigtigt mål. For det handler grundlæggende om at invitere flere indenfor i det store fællesskab, men det skal ske med udgangspunkt i det enkelte barn. Og nogle steder må man bare sige, at inklusionen er gået for hurtigt. At det i højere grad er blevet et spørgsmål om at nå et vist procenttal,end det er sket under hensyntagen til, hvad  det enkelte barn har behov for. Det er simpelthen ikke i orden", sagde Ellen Trane Nørby. "Derfor har regeringen og jeg også valgt at iværksætte et serviceeftersyn af inklusionsområdet -  hvor vi finder ud af det reelle omfang, for vi er nødt til at kende omfanget for at kunne løse de problemer, der er. Men også for at sikre en forbedret indsats for de elever, som vil få bedre muligheder i livet  ved at være en del af det store fællesskab".

Ministeren: Reformen tager tid, men tag ikke eleverne som gidsler 

Aabenraa som det gode eksempel

I Aabenraa Kommune har man være meget opmærksom på, at hvis inklusionen skal fungere, så er man også nødt til at lade ressourcerne følge med barnet ud på den enkelte folkeskole. Man skal lokalt have den viden, også den økonomi, der er nødvendig for at man kan lave de understøttende elementer. Det betyder at man lokalt på den enkelte skole har mulighed for at træffe beslutning om, at i nogle timer skal man måske have mindre fællesskaber. Og ikke bare sige, at det store fællesskab altid er det rigtige. Der er fuldstændig synlighed om, hvilken økonomi, der knytter sig til opgaven- så inklusionen kan lykkes.

I Aabenraa følger pengene eleven

"Jeg siger ikke, at Aabenraas måde nødvendigvis er den eneste måde at gøre det på. Jeg kan bare konstatere at de er lykkedes med inklusionen på en anden måde, end nogle af de kommuner, der kæmper med den.  Og derfor jeg også inddrage Danmarks Lærerforening tæt i det inklusions-eftersyn, vi skal lave. Jeg har også noteret mig, at I er kommet med forslag om, at man starter med at lave et eftersyn ude på den enkelte skole. Det synes jeg, er en god idé. For der er ingen tvivl om at det er en konkret problemstilling, og vi er nødt til at finde ud af, hvad det reelt er, der ikke fungerer - og finde ud af, hvad der fungerer - for at vi kan komme videre.