BLOG

Empty article - Subtitle

Hverdagsglimt

Glimt af hverdagen i håndværk og design, på en helt almindelig dansk folkeskole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleåret er i gang og den første måned som håndværk og design lærer er veloverstået. ’Overstået’ er måske slet ikke det rigtige ord at bruge, det er så negativt ladet, for jeg synes det har været en dejlig måned, med både nye elever og en masse praktiske udfordringer. Men det altoverskyggende har været, alle de inspirerende samtaler, ”aha”-oplevelser og de spæde kreative skridt, som jeg har været vidne til den sidste månedstid.

Det er meget inspirerende og undervisningen pirrer min kreative drivkraft. Mit indtryk er, at jeg får lige så meget ud af det, som eleverne gør, når vi er sammen midt i den kreative proces. Jeg suger i hvert fald ligeså meget til mig, som jeg fornemmer at eleverne gør.

Jeg er så heldig, at jeg har fået lov til at arbejde sammen med to af mine skoles 6. klasser. Vores arbejdsforhold er pt. lidt en blandet fornøjelse, da vores håndværk og design lokale er ved at blive bygget færdigt. Heldigvis har vi plads og er i det tidligere håndarbejdelokale, hvilket undervisningen er blevet nød til at blive planlagt udfra indtil det nye lokale står klar til os. Jeg glæder mig meget til at vi rigtig kan flytte ind og gøre det til ”Håndværk og design” og ikke bare ”det gamle sløjd”. Men indtil da, er vi i det gamle håndarbejdelokale. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men vi eksperimentere og laver forsøg på trods af det.

Min kollega og jeg har planlagt året sammen af flere grunde:

1. for at kunne hente inspiration, hjælp og støtte når det er nødvendigt.

2. for at dele arbejdsbyrden i forhold til forberedelse op til forløb og undervejs

3. for at sammenkøre indkøb til faget.

I vores første forløb har vi lagt vægt på, at eleverne skal:

1. eksperimentere med materialer og teknikker

2. have kendskab til synlig læring – formulering af egne læringsmål/ansvar for egen læring

3. udvikle evne til at selvevaluere og reflektere i en personlig logbog

4. designe og fremstille et personligt cover til deres logbog, som skal følge dem hele skoleåret.

For at imødekomme målene, har vi formuleret nogle ”logbogsspørgsmål”, som er limet ind på logbogens første side. Ved hver undervisningsgang starter eleverne med, at de formulerer dagens mål/plan og hver gang afsluttes dagen med 15 min. logbogskrivning, hvor eleverne evaluere på dagens mål/plan. Eleverne kan også beskrive en fremgangsmåde, skrive en huskeliste til næste gang eller beskrive udfordringer eller give sig selv gode råd til teknikken eller materialet de har arbejdet med.

Vi har altså den sidste måneds tid eksperimenteret med teknikker og materialer, vi har fået indøvet logbog som redskab til idéudvikling og vi har formuleret individuelle læringsmål. Det har indtil videre resulteret i elever, som hver gang husker deres (meget) personlige logbog, elever som ved, hvad de skal lige så snart de kommer ind i lokalet, elever som ved hvorfor de arbejder med det de nu engang er i gang med og som går op i deres proces og produkt, fordi de selv har været meget til at formulere målet/målene.

Næste gang håber jeg på, at kunne vise jer billeder af deres processer og komme med gode idéer til idegenereringsværktøjer og inspiration indhentning.