Debat

Bør vi ikke sætte hestene fri?

Kan man med afsæt i ordsprog indramme noget af skolens virkelighed og dens problemer? Det mener jeg, at man kan. Indlægget er inspireret af en kommentar jeg skrev til et indlæg af Kirsten Hansen (også på siden her).

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 1

Der findes et velkendt ordsprog, som lyder: "Man kan trække hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke". Budskabet eller pointen i dette ordsprog kan dog forsøges udlignet/neutraliseret ved at benytte et ligeså velkendt ordsprog, som lyder: ”Appetitten kan opstå, mens man spiser”. Underforstået: Selvom du tvinges, kan lysten godt opstå under tvangen. 

Det er jo også delvis sandt. Uomtvisteligt er det dog, at denne underforståethed udgør et bærende princip bag selve måden skolen er indrettet på. Og det er direkte uheldigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For er det ikke uhyggeligt svært at forudsige, hvornår appetitten, altså modtageligheden og lysten opstår under skolens tvang?

Er det ikke sandsynligt, at man med en vis portion sikkerhed kan forvente eller forudsige en betydelig mængde læringsforstyrrende modstand ved mødet med tvang?

Alligevel er det fortsat en skoletradition baseret på tvang, som udgør fundamentet for skolen. Politikerne (bakket op af grupperinger af både lærere, forældre og andre interessenter) synes dermed at sætte deres fulde lid til, at det sidste ordsprog omkring den opstående appetit indeholder en alment gældende sandhedsværdi. Dette antydes i hvert fald kraftigt ved bl.a. den måde, som elever, der netop ikke finder appetitten, bliver kategoriseret som unormale, inklusionsbørn, diagnosebørn, ubegavede, uromagere... ja fortsæt selv listen med triste benævnelser.

Fremfor med hver årgang at lade 10-15% drukne i truget, og måske endda i samme trug yderligere udsætte en 30-40% for 'waterboarding', burde vi så ikke i stedet sætte hestene fri?

Powered by Labrador CMS