"Hvis man virkelig giver sig ro til at forberede eleverne, så får de selvtillid til at klare opgaven", siger Camilla Kjeldgaard.

Det indre anker

»Jeg har arbejdet som yogainstruktør i syv år ved siden af lærerjobbet. Det giver mig ro i sindet at lave åndedrætsøvelser, og når man behersker åndedrættet, så kan man klare alt. Jeg tror virkelig på, at jo mere man øver sig i at beherske sit åndedræt, jo bedre bliver man til at tackle svære ting i livet«.

Publiceret

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger i de kommende blade lærere, hvornår desidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil pålæben, fordi de scorede et fagligt mål på trods og på grund afalt.

Først skal du møde 
Camilla Kjeldgaard fra Valhøj Skole iRødovre.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

44-årige Camilla Kjeldgaard er idræts-, engelsk- og musiklærer på Valhøj Skole i Rødovre. Da hendes elever i 3.a gik i 1.a, besluttede hun at prøve yoga af i klassen. Det er nu to år siden. Hurtigt kunne hun mærke, at eleverne blev roligere og bedre til at koncentrere sig, hvis de i starten af hver skoledag eller lektion tog ti minutter i en rundkreds med simple øvelser. I dag er eleverne blevet vant til, at de skal sætte sig på deres pude og lukke øjnene, inden de overhovedet tænker på at åbne deres bøger.

I mandags lå Camilla Kjeldgaard og hendes elever i en cirkel med fødderne væk fra midten som strålerne fra solen. Læreren forberedte dem på, at de skulle lave orddelingsøvelser med navneord. Hun fortæller, at når eleverne ved, hvad de skal lave, bliver de trygge ved det. At flere elever lærer noget, fordi der tit er nogle enkelte elever, der lader sig skræmme af nye udfordringer.

»Hvis man virkelig giver sig ro til at forberede eleverne, så får de selvtillid til at klare opgaven. De elsker roen, og jeg kan godt lide at træne, at energi ikke altid skal komme fra bevægelse. De finder deres indre anker. Nogle gange bruger vi vores tibetanske syngeskål til at skærpe sanserne. Jeg tror på, at bevægelse i undervisningen virker og er kommet for at blive, men det skal gå hånd i hånd med det at kunne finde sin indre ro. Min erfaring er, at læring lykkes bedst på den måde«.

Den tibetanske syngeskål er en stor messingskål, Camilla Kjeldgaard stiller i midten af rundkredsen. Når man blidt kører en træstav op ad skålens metal, giver det en langvarig, vibrerende lyd. Nogle gange slår hun på den med mange sekunders mellemrum, som indikerer, hvornår eleverne skal ånde ud og ind. Andre gange går hun rundt til alle eleverne og holder skålen helt tæt på dem, så lyden danser fra øre til øre.

»Jeg kan godt lide, når lyden overtager alt det rod, der foregår i deres hoved. Det skal overdøve de konflikter, de er kommet ud i i skolegården, eller deres morgen, hvor de fik det forkerte ben ud af sengen. I mandags lavede jeg øvelser med dem efter frikvarteret, og der var god stemning bagefter. Jeg bliver også helt rolig, og jeg var fuldstændig afstresset, da jeg gik hjem«.