Det er ikke alle, der kan administrere at komme op om morgenen og forberede sig til de mundtlige prøve i læseferien.

Vejle-skole tilbyder undervisning i læseferien

Ved sommerens prøver oplevede 9.-klasselærerne på Smidstrup-Skærup Skole, at flere elever ikke var godt nok forberedt til de mundtlige prøver, enten fordi de ikke kunne administrere deres tid hjemme i læseferien, eller fordi de havde ikke mulighed for at få den faglige hjælp hjemme, som de havde brug for. Derfor tilbyder skolen et forløb i juni næste år for de 9.-klasse-elever, der har brug for det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det handler både om den gruppe elever, der har svært ved det faglige og pludselig over overladt til sig selv uden adgang til den hjælp, de er vant til, og så dem der har svært ved at magte ansvaret for selv at komme op om morgenen og i gang", fortæller skoleleder Lance Luscombe, Smidstrup-Skærup Skole i Vejle Kommune.

Lærerhyldest: Verdens bedste skoleledelse

I år oplevede lærerne, at nogle stykker af 9.-klasse-eleverne præsterede dårligere end forventet ved prøven.

Handler det om, at der er nu er krav om et 2-tal i gennemsnit i dansk og matematik på erhversuddannelerne?

"Det er også med til at give ekstra opmærksomhed. Der er nogle, der har større behov for struktur og hjælp end andre, og vi sender jo ikke nogen ud i en gummbibåd, hvis vi ved, at der er hul i". 

Derfor har Lance Luscombe haft en snak med den nye 9. årgang om, at kontaktlæreren vil tage læringsmålssamtaler med hver enkelt elev om en stribe emner, der skal styrke dem i forhold til at administrere prøveforberedelsen hjemme. Emnerne er:

  • Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i opgaveløsninger
  • Faglige mål
  • Ansvarlighed herunder at eleven er forberedt til timerne
  • Mødestabilitet, rettidighed over for deadlines samt lavt fravær
  • Motivation for uddannelse og lyst til læring
  • Hvor mange elever, der vil blive bedt til at møde op på skolen hver dag i juni afhænger af, hvordan effekten bliver af læringsmålssamtalerne. Men tilbuddet bliver åbent for alle elever:

    "Vi tror, at denne nye måde at tænke læseferien ind vil resultere i en meget bedre oplevelse for eleverne og samtidig styrke dem fagligt. Jeg håber, det kan blive et studiemiljø, ligesom man kender det fra universiteter og andre videregående uddannelser", siger Lance Luscombe. Han har tjekket, at der ikke er noget lovgivningsmæssigt til hinder for at tilbyde undervisning i læseferien - det er jo også helt almindeligt på efterskoler. Og lærerne har deres arbejdstid på skolen også i juni, så heller ikke i forhold til arbejdstidsreglerne giver modellen problemer.