BLOG

Empty article - Subtitle

Data - træd varsomt

Vi har fået en gave i folkeskolen, men som med de fleste gaver skal man overveje, om denne gave skal byttes eller bruges. Gaven hedder data, og er vor tids Pandoras Æske. Teknologien er der, og der bliver logget data som aldrig før, men hvordan skal data bruges i uddannelsesverdenen, og hvad bliver konsekvenserne?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når den kommende 1. klasse går ud af 9. klasse er virkeligheden måske, at Meebook, KMD-education og andre aktører har opsamlet så meget data, at hver elev har fået et blueprint af sine handicaps og kvalifikationer, så uddannelses- og arbejdsvejen er fastlagt. 

Nedenfor skitserer jeg 2 karikerede billeder på data i fremtiden. Lad os tage stilling inden toget kører, og vi bliver overrumplet af dataens konsekvenser 

Vejen til realiseringen af "1984" 

En forståelse af data kan lyde som "et virkelighedsbillede reduceret til tal". Når vi reducerer kompleksitet, skærer vi en hæl, klipper en tå, og vigtige mellemregninger forsvinder. Mellemregninger der er essentielle, for at vi ikke skal handle kyklopisk. Data kan bruges til at bevise en virkelighed, men kan ligeså være bedrageriske. Når data kommer i din besiddelse får du et "bevis" for noget, som måske kan understøtte en pointe, men data´en stemmer ikke altid overens med din opfattelse, og du har måske ikke et beredskab eller magt til at negligere data´ens resultat. Data´en bliver pludselig accepteret som en standard, og dermed kan det blive dit ord overfor data´en. Måske endda som komparative standarder, der kan blive brugt til sammenligning med andre skolers glimrende resultater. F.eks. da den første Pisa-undersøgelse kom i 2000, satte den standarder og førte reformer med sig. Om lidt kan du lave små Pisa-undersøgelser og veje og vurdere dine elever i alt hvad de foretager sig. 

Pludselig har data sneget sig ind på dig og vundet kampen mod den sunde fornuft. Du er som underviser blevet en slave af data´en eller endnu værre en zombie, hvor testen, statistikken og grafen er dit kød. Du kender dine elevers data, og kan nu dosere de "rette" mængder indhold på det "rette" tidspunkt . Dine elever kan nu stille sig i kø som foie gras gæs for at få pumpet den målrettede læring i næbet, så de kan indgå som god statistik i det store regnskab. "Teaching to the test" er ikke længere et skræmmebillede, men en nødvendighed, hvis data´en ikke skal påvise, at du ikke lever op til standarderne og dermed er en dårlig underviser. 

"Magt er at rive det menneskelige sind i stykker og sætte det sammen i nye former..." George Orwell, 1984 

#Fil 2

Data er også en ven, når du famler i mørke. 

En vigtig faktor i undervisning handler om at forstå din målgruppe, så du kan ramme dine elever præcis, hvor de har brug for det. Det er underviserens drøm at få serveret pålidelig information, som på en simpel måde kan understøtte elevernes læringsudbytter. Et kartotek af brugbar information og værktøjer, der kan være med til at differentiere og målrette, og dermed sikre at den enkelte elev står rustet til at imødekomme udfordringer i sin kommende virke. Igennem data får underviseren en forståelse for hvor, hvornår og hvordan der er et vindue for læring hos den enkelte elev. 

Data kan også skærpe lærers egen forståelse og derigennem forbedre undervisningspraksis. Med data kan du blive bedre til at stille de spørgsmål, som skaber debat, eller blive bedre til at designe opgaver, som rækker ud over det fysiske klasserum. Læringsdata siger ikke hvad der sker inde i hovedet på de eleverne, men fortæller dig om barrierer i din undervisning og graden af hensigtsmæssig aktivitet hos dine elever. Med data kan du få et "bevis" for, hvornår du praktiserer den aktiverende undervisning- så undervisningen ikke bare bygger på mavefornemmelse og en spytvåd pegefinger i luften.