Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Er Forenklede Fælles Mål = Målstyret undervisning?

På ovenstående spørgsmål er svaret et klart nej! Der har hen over sommeren på folkeskolen.dk været diskuteret målstyret undervisning. Det er blandt andet det, denne blog handler om.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forenklede Fælles Mål

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Sommerferien er snart forbi. Forhåbentlig har den bragt helse til mange trods det danske sommervejr. Hverdagen står for døren og den reviderede folkeskolelov træder nu i kraft med fuld styrke.

Vi skal også som tysklærere i alle klasser fra 5. – 10. efterleve de Forenklede Fælles Mål i deres fulde udstrækning.

De nye mål består af få overordnede kompetencemål, der blandt andet giver læreren et overblik over faget, og samtidig gives der med dem et dialogredskab kolleger imellem og skole hjem imellem.

De overordnede kompetencemål er bygget op af færdigheds- og vidensområder, som består af konkrete mål, der beskriver de færdigheder og den viden, eleverne skal tilegne sig frem mod kompetencemålet.

Målene opstilles i faser, som tydeliggør den udvikling, eleven skal igennem i trinforløbet i faget. Faserne er ikke knyttet til bestemte klassetrin. Det er op til læreren at tilrettelægge undervisningen inden for et trinforløb. Det har han/hun sin fulde metodefrihed til.

Arbejdet med Fælles Mål skal gerne føre til, at alle elever kommer så langt, som det er muligt rent fagligt.

Det fremgår af lovgrundlaget, at Fælles Mål er den rettesnor, der skal følges.

Målstyret undervisning

Der har hen over sommeren på folkeskolen.dk været diskuteret målstyret undervisning: http://www.folkeskolen.dk/567134/dlf-laererens-vurdering-skal-fortsat-vaegte-mere-end-maalstyring. Det er vigtigt at understrege, at målstyret undervisning ikke nødvendigvis er bundet til Fælles Mål. Den målstyrede undervisning er af nogle blevet beskrevet som en metode, og som bekendt har vi metodefrihed i Danmark, selv om den til en vis udstrækning synes at være begrænset af kommuner, der tilsyneladende kan pålægge lærerne denne ”metode”: http://www.folkeskolen.dk/566805/kommuner-og-skoleledere-kan-kraeve-maalstyret-undervisning-

Jeg mener, at vi som faglig forening – og i dette tilfælde tænker jeg på Tysklærerforeningen for Grundskolen - bør være på vagt over for en spændetrøje, hvor målstyret undervisning bliver presset ned over os, og hvor vi derfor af undervisningsministeriet som sådan trues på vores metodefrihed – dette uantastet, at der i beskrivelsen af målstyret undervisning er gode ideer til tilrettelæggelse og evaluering af undervisningen. Det vil være urimeligt at tale om, at vi her har fundet de evige vise sten eller metoden.

Det er derfor rart, at vi også her får opbakning fra DLF, hvor DLF-udvalgsformand Bjørn Hansen i interviewartiklen ”Lærerens vurdering skal fortsat vægte mere end målstyring”: http://www.folkeskolen.dk/567134/dlf-laererens-vurdering-skal-fortsat-vaegte-mere-end-maalstyring indirekte udtrykker, at der ikke kan herske tvivl om, at målstyringstanken er bragt til undervisningsministeriet via finansministeriet.

Det er i den sammenhæng også interessant at læse, hvorledes departementschef Martin Præstegaard i sin afskedstale til tidligere finansminister Corydon udtrykte:  "Folkeskolereformen mødte modstand fra lærerne, men du og dine ministerkolleger stod fast. Godt gået!" : http://www.folkeskolen.dk/567386/departementschef-til-corydon-om-skolereform-godt-gaaet.

Skulle nogle lærere blive udsat for, at deres kommune begrænser dem i deres metodefrihed gennem et pålæg om den målstyrede undervisning, er der ingen anden vej at gå, end at lærerne henvender sig til deres kreds under DLF for at få støtte eller viden om, hvordan de skal forholde sig.

Vi kan kun håbe på, at DLF og vi i de faglige foreninger får en fornuftig dialog med Antorinis afløser Ellen Trane Nørby også på det område.

Lad os være åbne og fremadrettede i det samarbejde og den udvikling, der påbegyndes med det nye skoleår. 

Powered by Labrador CMS