Debat

Den gode skole

Den gode skole kommer ikke af sig selv. Den forudsætter engagement, ansvarlighed og tydelighed for alle parter og er ikke en institution, men handler i sidste ende om samspillet mellem de mennesker, der udgør skolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den gode skole

Den gode skole kommer ikke af sig selv. Den forudsætter engagement, ansvarlighed og tydelighed for alle parter og er ikke en institution, men handler i sidste ende om samspillet mellem de mennesker, der udgør skolen.

Den gode skole bygger på en fælles forståelse mellem skolen, hjemmene og eleverne lige vægtet og i vilkårlig rækkefølge. Den gode skole handler om den gensidige loyalitet og forståelse af hinandens ansvar for, at eleverne trives og udvikles gennem faglig og social læring i hverdagen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For, at disse forudsætninger skal kunne ske fyldest skal skolen være sit arbejdsgrundlag og sit værdigrundlag bevidst og være tydelig omkring dette på et professionelt pædagogisk og udviklingsorienteret grundlag overfor hjemmene og gennem sin praksis overfor eleverne. Denne opgave er primært skoleledelsens ansvar. Der skal altså være en meget tydelig sammenhæng mellem det udtalte og skrevne og det, der opleves i hverdagens praksis af såvel hjemmene, som af børnene. Ansvaret for denne sidste del ligger, i distribueret ledelse, hos skolens lærere.

Hjemmene skal vælge skolen til og motivere og engagere børnene i de opgaver og forpligtelser, der er en del af det at gå i skole. Dette handler om helt fundamentale ting, som at bakke op bag skolens værdigrundlag og arbejdsgrundlag og om på konstruktiv kritisk vis at engagere sig i skolens virke i forhold til barnets skolegang.

Når det gælder skolens og hjemmets ansvar i forhold til at skabe den gode skole er indsatsen, samarbejdet og dialogen, samt den fælles indsats i hverdagen, det der giver oplevelsen hos eleverne af den gode skole. Skolen, hvor professionalisme blomstrer, hvor forældrenes forventninger til deres børns skolegang er udtalt høje, og hvor børnene oplever trivsel i deres skoledag vokse ud af det fælles grundlag skolen og hjemmene har skabt. Det er her den gode skole lever og udvikles.

For lidt over et år siden valgte vi, at sende vores datter på stor faglig privatskole i vores lokalområde. En skole, der præsenterede et arbejds- og værdigrundlag som var i overenstemmelse med vores, og med de behov vi oplevede vores datter havde. Den lokale folkeskole havde ikke det samme udtrykte arbejdsgrundlag, men syntes at kæmpe for pædagogisk overlevelse i et system præget af omstruktureringer, manglende ressourcer og trivselsudfordringer. 

I forhold til vores datters skolegang opstod præcis det beskrevne, tidligere i denne artikel, at vores datter mødte den gode skole, fordi skolen levede op til det den havde beskrevet som sit værdi- og arbejdsgrundlag og levede op til vores forventninger hvorved, der opstod den synenergi effekt, der gør det muligt, at en plus en giver tre. 

Den gode skole blev et privilegium vores datter kunne nyde og har ønsket mere af i 10. Klasse på samme skole efter sommerferien.

At det ikke kunne lykkes på den lokale folkeskole skyldtes ikke personales manglende ønske eller vilje til at levere varen. Det skyldtes ej heller mangler i den lokale skoleledelses ønske eller vilje til at skabe den gode skole. Det skyldtes en grundlæggende mangel på overenstemmelse mellem det outcome der var af skolens indsats og de forventninger vi som forældre havde til skolen som samarbejdspartner og som ramme for vores børns hverdag og udvikling. Dette betød, at den nødvendige synenergi effekt udeblev. 

Skolen leverede ikke klare holdninger og attituder til hverdagen og dens indhold i form af et værdi- og arbejdsgrundlag og en praksis i overensstemmelse hermed. Skolen tog ikke den tydelige indholdsmæssige styring! 

Dette betød, at børnene ikke oplevede opbakningen, loyaliteten og entusiasmen omkring deres hverdag, som elever på skolen, hvilket vanskeliggjorde skolens ønske om at være den skole den gerne ville være for alle indskrevne børn. Selvom eksemplet ovenfor er meget konkret er  budskabet og temaet generelt. Der foreligger forskningsbaseret viden, der understreger, at den gode skole vokser ud af en fælles forståelse mellem skolen og hjemmene og en fælles indsats af skolen, hjemmene og eleverne lige vægtet og i vilkårlig rækkefølge.

Når nye skoler opstår, hvad enten det er små nye frie grundskoler, eller omstrukturerede folkeskoler med nyt formet indhold er det helt afgørende for succes og for at opnå den gode skole, at skolen er tydelig med sit faglige og pædagogiske grundlag og med de forventninger skolen har til dens elever og deres forældre og, at elever og deres forældre engagerer sig i skolen og tager ejerskab i forhold til dens aktiviteter på det arbejdsgrundlag og værdigrundlag, som skolen tydeligt har meldt ud og bygge sin virksomhed på.

Det er afgørende, at skolen er tydelig om dens succeskriterie, om sin eksistensberettigelse i form af en beskrivelse af hvad den vil, hvordan den vil, og er tydelig om sammenhængen mellem det udmeldte værdi- og arbejdsgrundlag og det der opleves i hverdagen af såvel skolen pædagogiske personale, skolens ledelse, forældrene og eleverne. Ud af denne tredimensionelle overenstemmelse og indsats vokser den gode skole.

Den gode skole er derfor en skole der er tydelig og er ikke en skole, der eksisterer eller opstår fordi alternativet er værre. Det er en skole, der siger hvad den vil, hvorfor den vil det og som derefter gør det i et tredimensionelt samarbejde mellem skolen, hjemmet og eleverne. Dette er en sandhed, der gælder såvel for folkeskoler, som for frie grundskoler og som bygger på nyere forskningsbaseret viden.

Den Gode skole kræver noget af os alle! Det er ikke noget der bare er eller bare kommer!  Det er en tydelig skole med store og klare forventninger til den brugere, det er engagerede forældre, der vælger til og bakker op og det er elever, der motiveres og engageres, da de oplever, at de voksne i deres verden arbejder sammen om deres skole.

Powered by Labrador CMS