Anmeldelse

Guide til Fælles Mål i naturfag

Under huden på forenklede Fælles Mål

Da jeg som ganske ung købte min første gamle bil, var det den mest naturlige ting straks at købe værkstedshåndbogen. Uden den var jeg prisgivet. På samme måde kan "Guide til Fælles Mål i naturfag" opfattes som naturfagslærernes værkstedshåndbog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad skal det nu til for? Hvornår går det over? Skal vi nu også arbejde sammen? Kommer prøven eller …? Det kunne alt sammen have været overskrifter i "Guide til Fælles Mål i naturfag".

Fakta:

Titel: Guide til Fælles Mål i naturfag

Forfatter: Peter Norrild, Christina Frausing Binau

Pris: 186

Sider: 104

Forlag: Gyldendal

Bogen giver en grundig indføring i tænkningen bag og opbygningen af skolereformen og forenklede Fælles Mål. Hvorfor kompetencer og samarbejde på tværs af naturfagene har så stor plads i Fælles Mål anno 2015, beskrives indgående i "Guide til Fælles Mål i naturfag". Bogens forfattere har indgående kendskab til maskinrummet. Peter Norrild har i en menneskealder stået i spidsen for et utal af ekspertudvalg, herunder arbejdsgruppen for Fælles Mål 2009. Christina Frausing Binau har blandt andet været medlem af arbejdsgruppen til forenkling af Fælles Mål for naturfagene.

"Guide til Fælles Mål i naturfag" giver i kapitlet "Sådan skal man læse og forstå de nye mål" en enkel og overskuelig indføring i opbygningen og tænkningen bag forenklede Fælles Mål for naturfagene. Hvordan skal målskemaerne læses? Hvori ligger det fælles og det fagspecifikke? Og hvad er det nu, det der med læringsmålsstyret undervisning betyder i praksis? Undervejs i bogen lægges der op til at delagtiggøre læserne. Der lægges op til at diskutere en lang række problemstillinger med fagkolleger eller medstuderende.

Bogen er dejlig konkret og bevæger sig helt ned i naturfagslærerens substans med eksempler på skitser til undervisningsforløb for alle naturfag (natur/teknologi, biologi, geografi, fysik/kemi) tilrettelagt efter forenklede Fælles Mål.

Bogens sidste del fokuserer på samarbejdet med naturfagene i udskolingen og de obligatoriske fællesfaglige forløb. Hvilke rammer gælder, og hvad skal vi huske på, når vi skal formulere problemstillinger til de fællesfaglige forløb?

Forfatterne ville sikkert gerne have sluttet bogen med et afsnit om den fælles naturfagsprøve frem for et generelt afsnit om evaluering af færdigheder, viden og kompetencer. Den fælles naturfagsprøve er vedtaget af Folketinget, men prøvebekendtgørelsen må vi vente med til efteråret på grund af det nyligt afviklede valg til Folketinget.

Brug "Guide til Fælles Mål i naturfag" til at komme under huden på forenklede Fælles Mål. Bogen bør stå sammen med alle de andre håndbøger på fagbogsreolen hos naturfagslæreren. Den vil også blive flittigt brugt i naturfagene på læreuddannelsen og på efteruddannelseskurser i de næste par år, indtil Fælles Mål skal forenkles nok en gang.