Susan Tetler, professor i specialpædagogik, har været med til at udvikle det nye evalueringsværktøj.

Nyt evalueringsværktøj får speciallærere til at fokusere på undervisningens kvalitet

Med et nyt evalueringsværktøj til specialundervisning opdager lærerne, at deres faglighed ikke udelukkende består af ekspertise i elever med funktionsnedsættelser. Det gør lærerne bedre i stand til at styrke kvaliteten af undervisningen, skriver to forskere i det nye nummer af tidskriftet Specialpædagogik.

Publiceret
Lærerne har taget godt imod det nye evalueringsværktøj, konstaterer lektor Lotte Hedegaard-Sørensen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en tid med fokus på inklusion har der været en tendens til at overse specialskolernes indsats og betydning som lærested for børn med mere omfattende funktionsnedsættelser. I 2013 satte Undervisningsministeriet gang i projektet Kvalitet i undervisningen i specialskoler, og det er der blandt andet kommet et evalueringsværktøj ud af.

Forskere: Kommunerne skal samarbejde med specialskolerne om elevernes faglige udvikling

Det er udformet af professor Susan Tetler og lektor Lotte Hedegaard-Sørensen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, Aarhus Universitet. Det er blandt andet sket efter samtaler med

35 ledere og lærere fra 16 specialskoler, som ligger geografisk spredt og underviser forskellige typer af elever.

Lærere og ledere har fortalt om deres opfattelse af kvalitet

Ledere og lærere har fortalt, hvordan de opfatter kvalitet i undervisningen og har givet eksempler på god undervisning ud fra specialskolernes praksis.

Fynske specialskoler efterlyser forenklede mål til deres elever

"Kvalitet indeholder en opmærksomhed på elevens interesser og forudsætninger, på elevens læring - som forstås bredt som udvikling af både personlige, sociale og faglige kompetencer - og på undervisning som en forudsætning for elevernes læring og udvikling af sociale og personlige kompetencer. Endelig lægges der stor vægt på professionelle voksne, der samarbejder med andre faggrupper", skriver Susan Tetler og Lotte Hedegaard-Sørensen i en artikel om værktøjets baggrund og indhold i Tidsskriftet Specialpædagogik.

Beskrivelser af praksis er hovedkilde til underindikatorer

Den flerhed af faglige dimensioner har Susan Tetler og Lotte Hedegaard inddraget i udviklingen af værktøjet. Mens makkerparret har brugt de ti karakteristika, den tyske professor i skolepædagogik, Hilbert Meyer, har formuleret for god undervisning, til at udpege otte relevante hovedindikatorer for specialskolerne, så udgør beskrivelserne fra ledere og lærere hovedkilden til værktøjets underindikatorer.

Fynske specialskoler arbejder videre med ministeriet om særlige læringsmål

"Hovedindikatorerne er blevet ændret og justeret, så de i højere grad afspejler det specifikke ved specialskolernes undervisning, som skal være særligt tilrettelagt for at kunne imødekomme elevernes undervisningsmæssige behov", uddyber de.

Muligt at sætte nye mål for udviklingen af kvaliteten

Af de otte hovedindikatorer henvender en sig til ledelsen, en til ledelse og lærere og resten til underviserne. Det handler for eksempel om læringsfremmende kultur, strukturering af undervisningen og undervisningsledelse.

I den sidste sætter der fokus på, om der skabes klarhed for eleverne, for eksempel ved at indholdet struktureres i mindre dele og afpasses elevens tempo, rytme og læringsstil. Eller det kan være relevant at se på, om der er tilstrækkeligt variation i materialerne.

"Det er med de uddybende underindikatorer muligt at undersøge og evaluere specialskolens undervisning med fokus på en bestemt hovedindikator, at sætte nye mål for en kvalitetsudvikling og prioritere de konkrete indsatser", lyder det fra Susan Tetler og Lotte Hedegaard-Sørensen.

Lærerne får større fokus på undervisningen

I tilbagemeldinger om værktøjet giver speciallærere udtryk for, at deres viden har været influeret af en specialpædagogisk og pædagogisk tilgang, hvor der er lagt vægt på individer - på arbejdet med relationer, på omsorg og på kompensation - og i de senere år på individers læring.

"I brugen af værktøjet opdager lærerne imidlertid, at udviklingen af kvaliteten i undervisningen er forbundet med en opmærksomhed på undervisningen, og at deres faglighed ikke udelukkende består i at have ekspertise i forhold til individer, men snarere i forhold til individer med funktionsnedsættelser i undervisningen", konkluderer de to skribenter.

Specialpædagogisk tidsskrift opruster med fornyet hjemmeside

Tidsskriftet Specialpædagogik udkommer i dag og sendes til medlemmer af Danmarks Specialpædagogiske Forening, medlemmer af DLF, som underviser på institutioner med specielundervisning for voksne og abonnenter, som ikke er medlem af en af de to foreninger.

Du kan læse mere om evalueringsværktøjet via linket til højre for artiklen.

Læs mere

Kvalitet i undervisningen i specialskoler