Per Breckling er formand for Fredericia Lærerkreds, og han er glad for, at lærerne i Fredericia får friere arbejdsforhold med forståelsesaftalen.

Lærerne i Fredericia får ny aftale med mere fleksibilitet

Fredericia Lærerkreds og kommune har sammen skrevet under på en forståelsesaftale. Den erstatter dette års forståelsespapir. Det betyder, at lærerne i kommunen blandt andet får mulighed for en mere fleksibel arbejdsdag og max. kan have 810 undervisningstimer om året.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fredericia Kommune og Fredericia Lærerkreds har indgået en forståelsesaftale for de omkring 500 lærere og børnehaveklasseledere i kommunen. Aftalen åbner blandt andet op for fleksibel arbejdstid og en opblødning af tilstedeværelsespligten, så lærerne får mulighed for at arbejde hjemme.

"Det væsentligste er, at den enkelte lærer i samarbejde med ledelsen kan beslutte, om opgaverne bliver løst med fuld tilstedeværelse, delvis tilstedeværelse, flekstid eller opgavehjemtagelse, og på den måde er der friere arbejdsforhold end lov 409 lægger op til. Den mulighed har flere skoler i forvejen, men nu er det ens vilkår for alle", fortæller formand for Fredericia Lærerkreds Per Breckling.

Frit valg bløder op på kravet om tilstedeværelse

I forståelsesaftalen er parterne også blevet enige om, at planlagt tid til forberedelse som udgangspunkt ikke kan bruges til andre opgaver, og at forberedelsen skal lægges i større sammenhængende blokke.

Når det kommer til undervisning, skal lærerne i gennemsnit undervise 733 timer om året, og har et loft over undervisningstiden på 810 timer årligt. Punktet var allerede en del af forståelsespapiret, og er nu skrevet ind i aftalen.

Aftalen gør Fredericia mere attraktiv

Lærerformand Per Breckling er glad for forståelsesaftalen, som han håber kan være med til at skabe større arbejdsglæde for lærerne. Samtidig tror han, at de nye forhold vil gøre det lettere at rekruttere nye lærere til skolerne i Fredericia.

"Aftalen kommer til at betyde, at arbejdsforholdene er sammenlignelige på alle skoler. Det giver tryghed og ro for lærerne og mulighed for at levere den bedst mulige kvalitet i undervisningen. Det kommer også til at betyde, at Fredericia bliver en attraktiv kommune at søge til", siger lærerformanden.

Fra Fredericias socialdemokratiske borgmester Jacob Bjerregaard lyder der ros til parterne for at have indgået en forståelsesaftale:

"Jeg synes, at vi har fundet en god lokal løsning, der sikrer den fleksibilitet, der skal til for at skabe den bedst mulige folkeskole for vores børn. Jeg vil gerne takke lærerne og lederne for at være gået konstruktivt til værks og have fokus på vores fornemmeste opgave - at uddanne Fredericias børn", siger borgmester Jacob Bjerregaard i en pressemeddelelse.

For lærerformand Per Breckling er det vigtigt, at parterne nu har skrevet under på en aftale og ikke et forståelsespapir:

"Det er vigtigt for medlemmerne, at vi har flyttet os op på næste niveau og nu har fået en forståelsesaftale. Begge parter binder sig 100 procent, når det er aftalebaseret. Vi fortsætter den fælles dialog og det kommer eleverne i folkeskolen til gavn".

Ikke enighed om konkret tid på forberedelse

Et af de ønsker som lærerkredsen ikke fik skrevet i aftalen, er at få sat timer på forberedelsen.

"Vi har diskuteret, om vi kunne få mere konkret tid på forberedelsen, men her endte vi i den samme konflikt som KL og DLF kører, så vi blev enige om at skrive samme formulering som i centralaftalen", siger Per Breckling med henvisning til KL og DLF's uenighed om, hvorvidt skolelederne ifølge punkt tre fra forårets overenskomsttekst er forpligtet til at sætte tid på det forventede omfang af lærernes opgaver, herunder forberedelsen. 

Powered by Labrador CMS