Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Kvalificeret kammeratskabshjælp!

Som resultat af skolereformen er der blevet iværksat en del forskning i skoleforhold…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Maria Christina Secher Schmidt forsvarede sin PHD-afhandling ”Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen” på Århus Universitet, og som tilhører kom jeg hjem med flere interessante pointer.

Det er svært for matematiklærere at inkludere elever i matematikvanskeligheder i normalundervisningen.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Loven siger, at matematiklærere skal inkludere alle eleverne i undervisningen, men mange elever i matematikvanskeligheder imiterer de dygtige elevers handlemønstre i undervisningen og slører på denne måde, at de er i matematikvanskeligheder. Så dels er eleverne svære at identificere, og dels mangler der efteruddannelse for lærerne på området. Eleverne i studiet, der var i matematikvanskeligheder arbejdede motiveret og deltog aktivt i gruppearbejde og i det individuelle arbejde, og gjorde alt det man kan forvente af en ”god” elev.

Alle elever er på et eller andet tidspunkt i matematikvanskeligheder.

Med udgangspunkt i teorien om regnehuller, kommer alle elever på et eller andet tidspunkt i matematikvanskeligheder, når man betragter matematik som et landskab eleverne skal igennem. Det går op og det går ned med læringen for alle elever.

Det er nødvendigt at undervise eleverne i, hvordan man hjælper en kammerat i matematikvanskeligheder i en undervisningssituation.

Mange matematiklærere anvender eleverne som hjælpere, når det er svært. En lærer og mange elever, gør at det er helt naturligt, at bruge de ressourcer der er i undervisningslokalet, men mange dygtige elever er ikke i stand til at yde den optimale hjælp for de elever, der er i matematikvanskeligheder. Der er sikkert meget at opnå, hvis man kan optimere elevernes kompetencer i kammeratskabshjælp.

Det var et virkeligt interessant forsvar, der gav mange gode svar på dagligdagens udfordringer for en matematiklærer. Jeg ser frem til kommende artikler fra Maria Christina Secher Schmidt.