"Jeg holder så meget af lærerne, der er her. Jeg elsker dem faktisk. Men de kan ikke klare opgaven alene", siger prorektor for Det Sociale Netværk og tidligere statsminister Poul Nyrup.

Nyrup: Lærerne klarer ikke inklusion alene

Indførslen af fuld inklusion og folkeskolereform på samme tid går ud over sårbare børn, mener protektor for Det Sociale Netværk og tidligere statsminister Poul Nyrup. Han understreger, at lærerne ikke kan stå alene med inklusionsopgaven.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg havde helst set, at man havde forhandlet sig frem til en fornuftig skolereform og så bagefter fik inklusionen indført på en fokuseret måde", sagde Poul Nyrup, da Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) havde inviteret ham til at åbne en debat på Folkemødet på Bornholm om udfordringer og løsninger for sårbare unge i uddannelsessystemet.  Poul Nyrup fortalte, at han er bekymret for, at nogle udsatte børn er blevet kørt over i dette skoleår. 

"Som det kører lige nu, er der for mange, der falder igennem".

Lærerne kan ikke tage ansvaret alene Den tidligere statsminister pointerede, at lærerne har fået for mange opgaver, som de skal løfte ud over at lære eleverne det faglige. "Vi forudsætter, at de er socialrådgivere og psykologer, og at de skal vejlede og tage de unge i hånden og vide, hvor de skal gå hen - det er for meget", sagde han og henviste til, at sociale netværk som eksempelvis Headspace og Ventilen kan hjælpe lærerne med at få de sociale værktøjer, der gør de kan spotte sårbare unge og hjælpe dem.

Få plads i hovedet

"Jeg holder så meget af lærerne, der er her. Jeg elsker dem faktisk. Men de kan ikke klare opgaven alene. Alle skolelærere mener, at det er dem, der ved bedst. Jeg tror på, at ung til ung kommunikation er vigtig", sagde Poul Nyrup og understregede, at uddannelse er nøglen til fremtiden for børn og unge.

"Hvis det skal lykkes, skal vi alle ind på den samme scene. Og have det samme begrebsapparat. Så vi kan få matchet  de behov den enkelte har med de agenter, der er".

Flere test presser unge "Er samfundets forventninger til de unge for store?", var et af de spørgsmål som lød, da interessenter og tilskuere fik mikrofonen.

"Vi lærer for livet og ikke for skolen", sagde formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen og fortalte, at det danske skolesystem er et af de skolesystemer, der tester eleverne allermest.

Skolerne skal styres efter elevernes resultater i nationale test

"Hvis vi virkelig vil gøre noget, bliver vi nødt til at snakke om, hvordan vi indretter vores skolesystem, og hvad vi vil have ud af det", sagde han og fortalte, at skolereformen er toppen af 15 års fokus på test, og at et af målene med den nye reform er, at mindst 80 procent skal klare sig godt i læsning og regning i de nationale test.

"Det ligger et ekstremt pres på skolelederne, og det ligger et ekstremt pres på lærerne og i sidste ende på eleverne", sagde Anders Bondo.

#folkeskolensfolkemøde

 

Powered by Labrador CMS