Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Valg/hel/del?

Programmering er skrevet ind i vejledningen til matematik og i målene for fysik, men det er nok et resultat af et kompromis, at programmering ikke fik en større position i de nye forenklede fælles mål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er programmering på skoleskemaet i flere europæiske lande, så det lille danske aftryk bliver nok ikke trukket tilbage, men sikkert meget større og ambitiøst i en nær fremtid.

Når programmering så får en tydeligere rolle i den danske folkeskole, og målene for programmering bliver skrevet, skal man overveje, om der skal være programmering i alle fag, eller om det skal være et selvstændigt fag. Opgaven er temmelig uoverskuelig, hvis der skal indføres programmering i alle fag for alle lærere, da der traditionelt ikke har været så meget programmering-efteruddannelse af lærere. Hvis det skal være et selvstændigt fag, er der brug for kvalificerede lærere, der kan løfte opgaven. Dette kan klares ved at programmering bliver en del af læreruddannelsen, efteruddannelse af interesserede lærere og at de lærere, der allerede kan arbejde med programmering får mulighed for at bruge deres viden i folkeskolen.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Programmering har også potentiale som valgfag, for de elever, der vil lære endnu mere om det, og dem der bare vil i gang med at programmere. Nedskrevne mål for valgfaget programmering og oprettelse af hold vil være et eldorado for de børn og unge, der interessere sig for IT.

Programmering og matematik understøtter hinanden:

·        Tænke i processer og algoritmer

·        Digital produktion

·        Udvikling af abstrakt tænkning

Hertil kommer, at man også bruger en del af de matematiske kompetencer, når man arbejder med programmering, fx ræsonnements-, problembehandlings-, symbolbehandlings-, modellerings- og repræsentationskompetencerne. Men programmering kan også nemt understøtte mange andre fag. I øvrigt kan jeg meget bedre lide at kalde det kodning…

Vi skal ikke have kodning i folkeskolen for at uddanne programmører, men for at børn og unge kan blive styrket i deres digitale medborgerskab, og for at de kan få IT-kompetencer som andre unge i mange lande i resten af verden.