It og nye teknologiske hjælpemidler skal indgå i naturligt og parallelt i faget, uden at den håndværksmæssige viden og de håndværksmæssige færdigheder afskaffes, mener Mette Jørgensen.

H&D-underviser: Vi skal ikke forfalde til lette løsninger

Håndværk og design skal ikke opbygge en besynderlig konstruktion, hvor alle opgaver skal kunne løses i både bløde og hånde materialer, lyder det fra Mette Jørgensen, der underviser i faget på Blaagaard/KDAS. "Vi skal stadig respektere håndværket", siger hun.

Publiceret

Ønsker for faget:

At lærernevil indgå i et fordomsfrit samarbejde om faget, hvorde er oprigtigt nysgerrige på hinandens kompetencer og har mod påen fælles udvikling mod stærke fagteams.

At ledelsen bakker op om det nye fag ved at være lydhøre overforde ressourcer, der skal til, hvad enten det handler omefteruddannelse, materialer eller indretning af lokaler. 

At eleverne bevarer glæden ved faget og føler det nutidigt ognærværende. 

At forældrene bliver nysgerrige på fagets potentialer og fårlyst til at involvere sig i konkrete projekter.

At faget får lov at udvikle sig og finde sin nye form og ikkeblot fastholdes i en stram mål- og rammestyring, men at design oghåndværk smelter sammen på en naturlig måde. 

At lære- og designprocesserne i faget finder en form, hvor fokusflyttes fra den enkelte over til processer, der kan udføres ifællesskab og med en bruger i centrum.

At værkstederne folder sig ud som spændende læringsrum, dergiver nye og afvekslende muligheder for aktiviteter, både knyttettil faget, men også som en del af hele skolens liv. 

At IT og de nye teknologiske hjælpemidler indgår naturligt ogparallelt i faget, uden at den håndværksmæssige viden og dehåndværksmæssige færdigheder afskaffes.

At den materielle kultur bevares og formidles til eleverne, somdet fundament faget bygger på og det, der sætter rammen forundervisningen.

At nye fællesskaber kan opstå på tværs af hele landet,  oglandsdækkende projekter genoplives med udstillinger og events underfælles overskrifter til gensidig inspiration. 

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fødslen af faget Håndværk og Design har været både lang og bulet. Der er har været en række indholds og formålsbeskrivelser i de ti år, der gået fra første udmelding til nu, hvor faget er ved at blive en realitet på alle skoler. 

Mette Jørgensen, som underviser i Håndværk og Design på Blaagaard/KDAS, har skrevet en interessant artikel om fagets udvikling og udfordringer, og giver også sit bud på en vision for faget. Artiklen har været bragt i Håndarbejdslærerforeningens jubilæumsbog "Fra nyttefag til gadekunst - et fag i forandring. 50 år med Danmarks håndarbejdslærerforening 1965 - 2015", men kan nu også læses som pdf via linket til højre. 

Ikke opretholde en tidslomme

"Min største vision vil være, at vi bruger noget af al den energi, glæde, idérigdom og virkelyst, der findes uden for skolen og fører den med ind i faget. Vi skal lade os inspirere af det, der foregår på håndværks- og designområdet, hvor grænserne mellem fag og udøvere nedbrydes og ikke opretholde en lille lukket tidslomme, som kun vi selv ved hvor er", skriver hun.

Hun understregreger, at håndværket skal respekteres, og at man ikke må forfalde til lette løsninger med limpistoler og pailletter.

"Vi skal turde give os i kast med teknologien og udnytte de nye muligheder den kan give, uden at det betyder, at bordskåneren nu blot printes ud på en 3D-printer. Vi skal slå dørene op i mere end en forstand. Vi skal ud og se hvad der sker, besøge værksteder og udstillinger, og vi skal lukke verden ind i skolen".

Hun giver 10 helt konkrete ønsker for faget: 

 

Powered by Labrador CMS