BLOG

Empty article - Subtitle

Idræt på hjernen udkommer 1. juni 2015!

Læremidlet "Idræt på hjernen" har til formål at støtte elever og lærere i at bruge teori i den praktiske idrætsundervisning - kort sagt: få "idræt på hjernen". Idræt på hjernen kan købes for kr. 998,- for et helt klassesæt (lærervejledning og 25 elevhæfter). Og din skole eller kommune kan få korte introduktionskurser i, hvordan læremidlets elevhæfte, lærervejledning og hjemmeside anvendes som et samlet læremiddel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra den 1. juni 2015 kan man købe læremidlet Idræt på hjernen. Læremidlet er et nonprofit flergangsmateriale udgivet af undertegnede for UC Syddanmark og i samarbejde med det nationale videncenter KOSMOS. Læremidlet er særdeles billigt, da salg af læremidlet ikke skal give et overskud. Og det bliver ekstra billigt af, at det er et flergangsmateriale, der kan genbruges år efter år, fordi elever ikke skal skrive i elevhæfterne. Ambitionen er at støtte elever og lærere i at lære det, som de ifølge Fælles Mål skal. Derfor arbejdes der i læremidlets 6 kapitler med alle færdigheds- og vidensmål på 8.-9. klassetrin.

På hjemmesiden www.idrætpåhjernen.dk kan man på forsiden se en kort video, der præsenterer hvordan læremidlets elevhæfte, lærervejledning og hjemmeside er bygget op og integreret i hinanden.

https://youtu.be/rjyuk5mpQCs

Til efteråret udkommer en undersøgelse af Idræt på hjernen. I undersøgelsen er elever og idrætslærere på to skoler blevet interviewet, efter et forløb med et kapitel fra Idræt på hjernen. I disse interviews udtaler lærerne:

- at de kommer omkring flere af målene, så undervisningen bliver mere alsidig

- at undervisningen bliver mere fagfaglig med anvendelse af fagord

- at læremidlet hjælper til at skabe et fælles sprog i undervisningen- at lærerne husker at pege tilbage i læremidlet og stille spørgsmål til eleverne, så undervisningen kommer til at indeholde læreprocesser med refleksion og sprogliggørelse, der kan give eleverne erkendelse

- at elevernes forberedelse er spiselig for dem, da meget forberedelse udgøres af videoer de skal se.

- at undervisningsaktiviteterne kommer hurtigere i gang, da der spares tid på instruktion, når elever allerede har set videoer af aktiviteterne.

- at lærerne sparer tid på forberedelse (pga. videoer og fordi læringsmål og tegn på læring til dels er tilgængelige for elever og lærere)

Eleverne udtaler:

- at de lærer mere

- at de tænker mere idræt, når de får elevhæftet i hånden.

- at nogle elever savner det frikvarter, hvor de kunne gøre mere af det de havde lyst til

Prøven i idræt betyder ifølge de adspurgte lærere:

- at elever bliver mere tolerante over for en lærebog og at forberede sig til undervisningen

- at lærerne selv føler større ansvar for målopfyldelse

Samlet set kan det tyde på, at et didaktisk læremiddel som Idræt på hjernen har et værdifuldt potentiale til især at gøre idrætsundervisningen mere teoribaseret og skabe rum for læreprocesser hvor elever opnår erkendelse – stadig med bevægelse som omdrejningspunktet. Og det tyder på, at det for nogle elever kræver tilvænning at have idrætsundervisning med Idræt på hjernen. Desuden kan undervisning ud fra læremidlet - via bl.a. sit tematiske fokus i næsten alle kapitler - indirekte forberede elever til prøven efter 9. klasse.

Er du interesseret i Idræt på hjernen så send en mail til Martin Elmbæk Knudsen (mekn@ucsyd.dk ). Det er også muligt at bestille introduktionskurser i, hvordan læremidlet anvendes.

Martin Elmbæk Knudsen, cand. scient. Idræt & Sundhed, lektor v/Læreruddannelsen UC Syddanmark Haderslev