DLF i verden

Blog

2 lærere og over 250 elever i Malawi

Lærernes arbejdsforhold i Malawi er horrible – men lærerne gør, hvad de kan.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de 15 år, jeg har haft ansvaret for Danmarks Lærerforenings støtte til lærerforeninger i en række udviklingslande, har jeg været i mange overfyldte klasseværelser. Men 6. klasse i Malawis hovedstad, Lilongwe overtrumfer alt hvad jeg hidtil har oplevet. Over 250 12-13-årige elever i klasselokalet. Læreren maste de sidste elever ind i klasseværelset, hvor de satte sig tæt op af hinanden i lange rækker på gulvet. Dette efterlod en 20 cm bred gulvplads foran tavlen, hvor læreren herefter forsigtigt trippede frem og tilbage, mens hun underviste eleverne i gange-stykker. Undervisningen foregik ved, at hun engageret skrev stykker op på tavlen, som hun derefter begyndte at udregne med hjælp fra eleverne – enten i kor eller ved at udpege enkelte elever.

Denne 6.-klasse var oprindeligt to klasser, men pga. mangel på lokaler er de blevet slået sammen til én kæmpeklasse. De to lærere tilknyttet klassen skiftes til at undervise i løbet af skoledagen på ca. 6 timer afhængig af hvilket fag der skal undervises i. Der er ingen tid til den enkelte elev eller mindre grupper, og slet ikke til at rette opgaver. Efteruddannelse og supervision er ikke eksisterende. Lønnen er på 800 kr. månedligt og der er stort set ingen mulighed for at stige i løntrin. Lærerne er selvfølgelig utilfredse med situationen, men forsøger alligevel at holde den professionelle fane højt.

Danmarks Lærerforening støtter Malawis lærerforening i at sikre lærerne bedre løn- og arbejdsforhold.

DLF i verden

Danmarks Lærerforening støtter lærerorganisationer i tredjeverden med organisationsudvikling. Målet er at forbedre lærernes vilkår og styrke lærerorganisationernes indflydelse i samfundet. Danmarks Lærerforening har projektsamarbejde med lærerforeninger fortrinsvis i Afrika syd for Sahara, men også i Mongoliet og Bolivia. I Østafrika er det i Kenya, Tanzania, Zanzibar, Rwanda, Burundi og Uganda, og i Vestafrika Sierra Leone og Liberia.