Det er en meget stor mulighed for os at indgå et partnerskab med DLF, siger generalsekretær i TUM, Denis Kalekeni, der har besøg af DLF's næstformand Dorte Lange.

DLF kæmper for lærernes vilkår i Malawi

Danmarks Lærerforenings næstformand Dorte Lange er lige nu i Malawi for at få et førstehåndsindtryk af de udfordringer, den lokale lærerforening og ikke mindst Malawis lærere står med. Besøget er et led i samarbejdet mellem Teachers Union of Malawi (TUM) og DLF.

Publiceret
Distrikts- og divisionsledere i gang med gruppearbejde på lederuddannelsen

DLF's solidaritetsarbejde

DLF bruger 0,7 procent af medlemskontingentet påsolidaritetsarbejde, men størstedelen af projektmidlerne kommer fraDanida via Ulandssekretariatet, som er LO og FTF's fællessekretariat for udviklingsbistand. Udover Malawi samarbejderforeningen med lærerforeninger i blandt andet Tanzania, Uganda,Kenya, Sierra Leone, Libanon og Egypten. 

Du kan læse mere om DLFs solidaritetsarbejde her 

ny blog: dlf i verden

DLF's to internationale konsulenter, Tore Asmussen og FlemmingSørensen, vil logge om solidaritetsarbejdet og vilkårene for lærerei de lande, hvor DLF arbejder. Læs det første indlæg og tilmeld dignyt om bloggen her

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et gult lokale med grønne plasticstole er Madalitso Agabu i fuld gang med at undervise i kommunikation. Kursisterne diskuterer ivrigt, om en given respons udtrykker underdanighed, aggressivitet eller selvsikkerhed. En væsentlig forskel, hvis man for eksempel skal forhandle med sin leder. 

Vi befinder os i Malawis hovedstad, Lilongwe, og kommunikationsundervisningen er bare en lille del af et tre dage langt kursus for distrikts- og divisionsledere i Malawis lærerforening, TUM. Kurset er blevet til i samarbejde med DLF, og næstformand Dorte Lange er fløjet til Malawi for at overvære kursets første dag.

"En del af formålet med kurset er at give deltagerne helt basal viden om tillidsrepræsentantsystemet og om TUM, som de forhåbentlig kan give videre til de enkelte tillidsrepræsentanter ude på skolerne. Vi stiller ekspertise til rådighed i forhold til at uddanne de lokale ledere, som så kan uddanne næste niveau, forklarer Dorte Lange.

Blog: 2 lærere og over 250 elever i Malawi

 

Hjælp til selvhjælp

Det overordnede formål med projektet er at styrke TUM som en økonomisk uafhængig og demokratisk lærerorganisation til gavn for både Malawis lærere, hvoraf kun cirka halvdelen er medlemmer på nuværende tidspunkt, og for uddannelsessektoren generelt. DLF bidrager både økonomisk og med viden om blandt andet organisationsudvikling og uddannelse af tillidsvalgte.

"Jeg er meget fortrøstningsfuld i forhold til vores samarbejde med TUM. Den øverste ledelse arbejder hårdt, og de er meget opmærksomme på, hvor organisationen er svag. Jeg ved fra andre projekter, at den måde, vi laver samarbejder på, lykkes, og at det gør en kæmpe forskel", siger Dorte Lange.

Hun understreger, at DLF ikke bestemmer, hvordan TUM's organisation skal bygges op, men at man gennem samarbejdet kan være med til at præge organisationens udvikling. 

"Det er deres projekt, ikke vores. De skal selv udvikle organisationen, og det er meget vigtigt, at det kan stå selv, når vi trækker os ud". 

Generalsekretær i TUM, Denis Kalekeni, er begejstret for samarbejdet med DLF:

"Det er en meget stor mulighed for os at indgå et partnerskab med DLF, og vi høster allerede frugterne af samarbejdet, blandt andet i form af den igangværende lederuddannelse. At vi samtidig har fået fornemt besøg fra DLF, understreger virkelig styrken af vores samarbejde".

 

5200 elever og 34 lærere 

Udover at deltage i lederuddannelsen har næstformanden også besøgt et par lokale skoler i Lilongwe. Også det har gjort indtryk: 

"Vi har besøgt en skole med 5200 elever og 34 lærere. I ét klasseværelse var der over 250 elever, som sad på gulvet. Så der var ikke tale om klasseledelse, men om crowd control. Alligevel lykkedes det læreren at få en dynamik i gang, og eleverne var enormt engagerede. Det var meget imponerende, fortæller Dorte Lange.

"Når vi kæmper for lærernes vilkår, er det i høj grad for at det skal komme eleverne til gode. Vores opgave er at få skabt nogle vilkår for lærerne i Malawi, som betyder at de kan gøre et godt stykke arbejde. Det er et uddannelsessystem med ekstremt store udfordringer, men med nogle virkelig seje lærere!"

Rwandas lærere melder sig i i fagforening i tusindvis