Jens Raahauge

Blog

Så er det atter prøvelsestid - for censorer

De beskikkede censorer i dansk bliver forberedt så ringe til deres hverv, at det må give Undervisningsministeriet endnu en dumpekarakter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så er den atter gal. Det er prøvetid, så Undervisningsministeriet skal præstere noget konkret, en handling, det eneste der viser om man er kompetent ifølge læringsmålenes ophavsmænd, og så sejler det! 

Prøvevejledningen blev forsinket, så det blev vanskeligt for undervisere, elever og censorer at forberede sig ordentligt. En af konsekvenserne var, at der opstod vaklen i geledderne omkring prøveafvikling med adgang til nettet - nogle sprang fra, andre misforstod.

Ministeriet havde udsendt censorlister, som blev ændret meget, meget sent, så de aftaler nogle skoler og censorer havde indgået, var tidsspilde: Nogle skoler opdagede slet ikke ændringen og sendte elevernes besvarelser til de førstnævnte censorer - med pres på tiden til at rette til følge; et tidspres der i øvrigt blev forstærket ved, at nogle censorer havde fået urimeligt mange opgaver at censurere. Også dette gav anledning til omfordelinger, så andre fik meget kort tid til deres rettearbejde.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Et af de humoristiske indslag var, at censorer der ikke er ansat ved en skole, var tilmeldt en Dagskole, Ternen, i Gilleleje. Så Dagskolen blev for nogle dage omfordelingscentral af rekommanderet post.

Det, som Undervisningsministeriet tilsyneladende har brugt mest tid på, er at udarbejde en stribe evalueringsskemaer, som nok er detaljerede, men ikke fejlfri. Om fejlene bliver rettet, vil tiden vise. De censorer, som jeg har haft kontakt med, og som har kontaktet ministeriet desangående, har ikke fået svar fra læringskonsulenterne.

Det kan ikke passe, at vi har et Undervisningsministerium der konkurrerer med Cirkusrevyen. Det er dels konkurrenceforvridende og dels utåleligt for de mange, der prøver at udføre et lødigt  censurarbejde. 

De digitale geografi- og biologiprøver, der i årevis har været behæftet med beregningsfejl, har ministeren lovet ikke får konsekvenser for eleverne. Det samme med de seneste fejlslagne matematikprøveforsømmelser. Men hvad men de danskopgaver, der nu er blevet censureret under ministeriel søgang og tidspres. Det er jo trods alt lidt mere skænesvangert nu, hvor der er adgangskrav til erhvervsskolerne!

Et forslag:

Lad os anvende ministeriet egen logik. For at få lov til at agere som fagministerieum, skal man bestå - altså have mindst 02 - på et par centrale områder. Lad os vælge inklusion og prøveafvikling.

Inklusion - 6 ud af 10 elever får ikke tilstrækkelig støtte: 00

Prøveafvikling: Trods et forøget antal af skriveborde (to fagkonsulenter erstattet af omkring 40 gange så mange læringskonsulenter) sejler både tidsplan og efterfølgende logistik: 00

Hvem har ansvaret? Svar i bedste Søren Gade-stil: Mor her?