"På finansloven er der afsat en pulje penge, som giver mulighed for at yde en indsats for de lærere og pædagoger, der har de største udfordringer i forbindelse med undervisningen af elever med særlige behov", svarer Christine Antorini.

Antorini vil ikke gøre noget særligt for at få skolevægrende autister i skole

Ud af 200 inkluderede elever med autisme går 70 ikke i skole lige nu, men det får ikke undervisningsministeren til at sætte ind med en særlig indsats. Ministeriet følger arbejdet med inklusion tæt, og der er sat ekstra penge af til at styrke indsatsen, skriver Christine Antorini i et svar til SF’s Annette Wilhelmsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Langt over halvdelen af forældrene til 200 børn med autisme kæmper i perioder med, at deres børn ikke vil i skole. Lige nu går 70 af børnene - altså flere end hver tredje - ikke i skole, viser en undersøgelse blandt forældre, hvis børn går i normalklasser i folkeskolen.

Hver tredje elev med autisme nægter at gå i skole lige nu

Autismeforeningen offentliggjorde undersøgelsen for en måned siden, og det har fået Annette Vilhelmsen, formand for Folketingets børne- og undervisningsudvalg, til at spørge Christine Antorini (S) hvordan hun vil sikre, at børn med autisme kan inkluderes og trygt møde i skole.

25 millioner til at støtte lærere med de største udfordringer

Undervisningsministeriet følger kommunernes arbejde med inklusion tæt, og der er afsat ekstra resurser til inklusionsopgaven, svarer ministeren.

"På finansloven for 2015 er der afsat en pulje på 25 millioner kroner årligt frem til 2017 til at styrke indsatsen for øget inklusion i folkeskolen. Puljen giver mulighed for at yde en indsats for de lærere og pædagoger, der har de største udfordringer i forbindelse med undervisningen af elever med særlige behov", skriver Christine Antorini.

Ny finanslov indeholder 75 millioner til frikøb af specialærere

Puljen kan dække udgifter til frikøb af for eksempel lærere i specialskoler og specialklasser til rådgivning og sparring. Det kan blandt andet handle om undervisningsdifferentiering og om undervisningsmetoder til at inkludere elever med særlige behov.

"Herudover tilbyder Undervisningsministeriets læringskonsulentkorps en række understøttende aktiviteter, der skal være med til at udvikle brug af resursepersoner og sikre videndeling", tilføjer Christine Antorini

Uholdbart at børnene ikke går i skole

Da autismeforeningen offentliggjorde sin undersøgelse, spurgte folkeskolen.dk Christine Antorini, om kommunerne er gået for vidt med inklusionen, når mindst 70 børn med autisme ikke går i skole.

Antorini: Uholdbart at børn med autisme ikke går i skole

"Det er vigtigt, at skoler og forældre sammen finder den løsning, der er bedst for børnene. Det er naturligvis ikke holdbart, når børn i så lang tid ikke er i skole. Vi har undervisningspligt i Danmark, og det er hverken godt for elevernes trivsel eller deres læring, at de ikke går i skole", svarede hun. pr. mail.

Christine Antorini pegede samtidig på, at forældre har mulighed for at klage, hvis de ikke er enige i det tilbud, kommunen vil give deres barn.

Kommunernes ansvar at alle får et fyldestgørende tilbud

Annette Vilhelmsen har spurgt Christine Antorini, hvordan hun vil sikre, at kommuner og skoleledere får givet det rigtige tilbud om inklusion, så man undgår en stigning i antallet af børn med autisme, som udebliver fra undervisningen.

Kommuner truer med at tvangsfjerne skolevægrende elever med autisme

Her henviser ministeren til et svar, hun afgav i oktober 2014. Dengang havde autismeforeningen henvendt sig til børne- og undervisningsudvalget, fordi kommuner truer forældre til skolevægrende børn med tvangsfjernelse.

"Ingen børn må være uden undervisning, og det er kommunernes ansvar at sikre, at alle elever får et fyldestgørende undervisningstilbud, hvis forældrene ønsker børnene optaget i folkeskolen", svarede ministeren, der også pegede på, at elever med omfattende støttebehov fortsat skal henvises til specialundervisning i specialklasser og på specialskoler eller med støtte i mindst ni ugentlige timer i den almindelige undervisning.

Læs mere

Christine Antorinis svar til AnnetteWilhelmsen