Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Prøve med selvvalgt problemstilling

Som lærere oplever vi mange forandringer i vores hverdag – og størstedelen af os har mere end almindeligt svært ved at få tiden til at slå til. Vi er derfor nødt til at finde måder, hvorpå vi kan optimere vores tid. Den nye prøveform giver anledning til at se på organiseringen af vores undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den værst tænkelige prøvesituation er denne:

Udtræk meddeles 24/4.

Skriftlige prøver starter 4/5 og slutter 13/5

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Den mundlige prøve er lagt på første mulige prøvedag 1/6.

Vi regner bagud. Censor skal modtage elevens problemstilling, kilder, produkt samt de lærerstillede spørgsmål senest 14 dage før prøven – altså den 18/5.

Som lærer skal du i din forberedelsestid nå at lave lærerstillede spørgsmål til alle oplæg. Har man 24 elever i klassen, der alle går op to og to, er der 12 oplæg med 3 spørgsmål til hver. Antager vi, at man er en rutineret lærer, der er supergodt inde i stoffet, kan man måske lave spørgsmål til et prøveoplæg på en halv time. Det giver 6 timers effektivt arbejde. I den konkrete lærerarbejdsdag betyder det, at man er nødt til at lave disse spørgsmål i tiden for de skriftlige prøver. Konsekvensen heraf er, at al vejledning skal være afsluttet inden de skriftlige prøver.

Dette giver en uge til at danne grupper, trække emne, udarbejde problemstilling, finde kilder samt lave produkt – og modtage vejledning. Den lader vi lige stå et øjeblik!

Hvordan imødegås dette?

Det nemmeste er selvfølgelig at lægge prøven i anden prøveuge. Men når det ikke kan lade sig gøre, er man nødt til at gøre noget andet.

I årsplanlægningen laver man følgende skema

Kompetenceområde Emne Problemstillinger OpgivelserKulturteknikker

Kristendom

Bibelske fortællinger

Ikke kristne religioner og andre livsanskuelser

Livsfilosofi og etik

(Træk selv stregerne - skemaet kan ikke laves i teksten :-) )

Skemaet opdateres løbende og derved er trækkeemner og opgivelser klar ved udtræk.

Første mulighed:

Man organiserer sin undervisning således, at man er færdig med pensum fire uger FØR udtræk.

På dette tidspunkt danner eleverne grupper. Læreren printer alle emner fra skemaet og udvælger nok emner til, at fagets kompetenceområder er dækket, og der er mindst fire emner at trække mellem til den sidste gruppe.

Herefter bruges resten af timerne til arbejdet med problemstillingen.

Anden mulighed:

Undervisningen lægges om i ugen efter udtræk, og man klarer det hele der. Prøvevejledningen foreskriver 6-10 timers vejledning. Hvis vi stadig forudsætter 12 grupper giver dette mellem 30 og 50 minutters vejledning pr gruppe. En vejledning, der skal dække godkendelse af problemstilling, vejledning i kilder samt vejledning i produkt. De første erfaringer viser, at eleverne og lærerne har brug for længere tid.

I denne løsning skal man medtænke, at elever der går til b-prøve i dansk først kan trække 10 dage før skriftlige prøver og således også er i gang med denne synopse. Ligeledes skal de engelske outlines gøres færdige. Er man i den situation, at man har trukket idræt i den anden blok, skal der også udarbejdes disposition til denne prøve.

Hvilken løsning der er bedst, må den enkelte skole selv bedømme. Men sikkert er det, at vi som lærere i afgangsklasserne er nødt til at tænke os godt om i vores årsplanlægning, således at både elever og lærere kan komme godt igennem prøverne.