Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Talenter på Tværs – dag 5

Talenter på Tværs er et naturgeografisk talentudviklingsprojekt skabt i et samarbejde mellem folkeskolerne Frydenhøjskolen og Langhøjskolen og Hvidovre Gymnasium & HF. Eleverne har på seks undervisningsseminarer lært om Island og rejser i uge 18 til vulkanøen for at lave feltstudier. Du kan hele ugen læse om elevernes oplevelser, når de blogger fra Island.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På opdagelse blandt gletsjere, sæler og vandfald

Søren Peter Dalby Andersen

I dag startede vi dagen med at køre i to timer ud til en gletsjerlagune. Undervejs var der masser at se på, da vi kørte et langt stykke forbi de kendte Laki-marker, som blev dannet under Laki-udbruddet i 1783.

Derefter tog vi ud til gletsjerlagunen Jökullsárlon, hvor vi så et flot islandskab. Der var sne så langt øjet rakte, at det kunne minde om Grønland. Oppe fra randmorænerne på bredden, så vi i smeltevandsfloden mindre isbjerge og isstykker flyde ud mod havet. På nogle af de største stykker, langt ude, lå der søde, tykke sæler. Dog kunne vi kun observere dem i gennem en kikkert.Lige inden vi gik op for at spise vores frokost, hørte vi et kæmpe knas fra et isbjerg, der flippede en tur rundt i floden. Det så vildt ud, og den store bevægelse fik hele gletsjerlagunen til at skvulpe.

Da det var 1. maj, holdt alle supermarkeder lukket, og frokosten blev dermed en smule interimistisk. Inden vi kørte videre, fik vi dog alle smurt og spist et par sandwichs bestående af mayo, skinke og brød, og de mættede nok til resten af den lange køretur til Reykjavik.

Så gik turen til Svinafélljökull, hvor mange elever tog turen op på bjerget omkring gletsjeren. Andre blev i bussen, da de var trætte fra den hårde gletsjervandring dagen før. Det var vildt smukt at se de flotte glaciale landskabsserier og bestemt gåturen værd.

Oppe på gletsjeren fløj Frederik med vores drone og til alt uheld, fløj den direkte ind i en bjergside og knækkede to vinger. Øv bøv. Heldigvis kunne den fikses, og dronen var klar til brug senere på dagen.

Fra gletsjeren kørte vi til et strandstykke, hvor vi så en masse spændende søjlebasalt. Søjlebasalt er ottekantede klippestykker, som da lavaen flød ud i landskabet, afkølede hurtigt og dannede den særprægede form. Klipperne kan minde lidt om klipperne i bavianburet inde i Københavns Zoologiske Have.

Vi måtte hurtigt videre til næste stop, som var det yderst flotte vandfald kaldet Seljalandsfoss. Vi stoppede ved dette vandfald, da der her er mulighed for at gå bagom og opleve vandfaldet ‘indefra’. Mange greb chancen og blev småvåde undervejs.Efter en fortjent tissepause lod vi vores trætte kroppe falde sammen i bussæderne og kørte videre mod Reykjavik og vores hotel. På bussen blev der sunget, spillet spil og spist snacks, mens snakken kørte om Dominos pizza og brødstænger til aftensmad.

Vores ”Kim Larsen”-chauffør Frygir havde undervejs på turen fortalt, at det i dag var hans 49 års fødselsdag. Så inden vi sagde farvel til ham, sang vi både en dansk og en engelsk fødselsdagssang for ham – og han blev meget begejstret.

Da vi endelig ankom til hotellet, sagde vi pænt farvel til Frygir og fik vores værelsesnøgler. Da vores 18 pizzaer ankom, fik vi åbnet en privat konferencesal, hvor vi kunne spise og arbejde i fred. Efter arbejdet gik vi på værelserne og prøvede at få nogle få timers søvn. Turen gik nemlig allerede til lufthavnen i Keflavik klokken halv fem.