"Det virker som om, at pjecen bare skulle sendes hurtigt ud. Jeg mangler at se det i den store sammenhæng og ikke bare en masse ideer, man kan plukke fra," siger Bjørn Hansen, der er formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF om den nye inspirationspjece.

DLF: Læs reformpjece med de kritiske briller på

Nogle af forslagene i en ny inspirationspjece, der skal hjælpe skoler med at få hverdagen til at hænge sammen, er gode, mens andre kan forringe undervisningen, mener formanden for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Bjørn Hansen. Han opfordrer derfor skoleledere til at læse materialet igennem med kritiske briller.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pjecen 'Ny praksis i folkeskolen' indeholder en række ideer og forslag, til hvordan man kan tilrettelægge den nye hverdag folkeskolen med mere undervisning og mindre forberedelse. Inspirationsmaterialet er udgivet af KL, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen.

At der er behov for inspiration, er Bjørn Hansen, der er formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening, ikke i tvivl om:

"Efter folkeskolereformen og lov 409 har skolerne behov for at få inspiration til at finde ud af, hvordan de får resurserne til at slå til, og hvad der skal op- og nedprioriteres."

Ideer fra skoler, der har fundet løsninger 

Pjecen mangler sammenhæng

Pjecen oplister en række ideer, skoler kan lade sig inspirere af. Bjørn Hansen synes, det er en god ide at give inspiration, men han efterlyser en mere sammenhængende handleplan i pjecen:

"Det undrer mig, at man har taget revl og krat fra en workshop og ikke har lavet en kvalificeret udvælgelse. Det virker som om, at pjecen bare skulle sendes hurtigt ud. Jeg mangler at se det i den store sammenhæng og ikke bare en masse ideer, man kan plukke fra."

Bjørn Hansen synes, der både er gode og dårlige forslag i inspirationsmaterialet. Han fremhæver blandt andet 60 minutters-lektioner og skemalagt planlægningstid for lærer- og pædagogsamarbejde som forslag, der vil være brugbare på mange skoler. I den anden ende af skalaen nævner han pjecens afsnit om forberedelse, hvor der blandt andet står:

"Undervisningen er i et vist omfang baseret på færdige undervisningsforløb som beskrevet i lærervejledningen til undervisningsmaterialet. Den enkelte lærer har frihed til at 'twiste' dette i forhold til egen klasse".

"Nogle af de ting, der er nævn i pjecen, kan forringe undervisningen for eleverne, fx genbrug af undervisningsmaterialer. Hvis man ikke har tid, er det svært at tilrettelægge undervisningen efter den enkelte elev, og selvom man godt kan låne andres ideer, skal undervisningen stadig tilpasses klassen. De fleste lærere har det desuden bedst med at have deres egne undervisningsforløb når de skal gennemføre undervisningen," siger Bjørn Hansen.

Han opfordrer derfor skolelederne til at læse pjecen kritisk igennem og se, om der er noget, de kan bruge på deres egen skole og lave en samlet handleplan derfra.

Gode erfaringer fra Stolpedalsskolen

Inspirationsmaterialet bygger på praksis og erfaringer fra skoler, som på den ene eller anden måde er lykkedes med at ændre skolehverdagen. En af de skoler, der bliver fremhævet, er Stolpedalsskolen i Aalborg, som er nævnt hele tre gange i pjecen, blandt andet for skolens erfaringer med faseinddeling. I stedet for indskoling, mellemtrin og udskoling, opererer Stolpedalsskolen med 5 faser med cirka 125 børn og 8-9 lærere i hver.

"Jeg synes ikke, vi er bedre end alle andre - men på nogle områder synes jeg, vi har fundet nogle gode løsninger på reform og arbejdstid. De fleste lærere på skolen er blevet rigtig glade for faseinddelingen, da den skaber nogle bedre rammer for at iværksætte nye tiltag. For eksempel har vi fordybelsesdag hver fredag," fortæller Jesper Vejergang, der er tillidsrepræsentant på Stolpedalsskolen.  

Læs mere

Pjecen 'Ny praksis i folkeskolen'

Powered by Labrador CMS