Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

STATUS!!!!

Nu er det påske, og så går det rigtig stærkt, der kommer mange afbrydelser i undervisningen, mange fridage osv. og så er det igen sommerferie. Så lige nu er et godt tidspunkt at gøre status på de første 8 måneder med skolereformen og matematikundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Noget gik godt og noget kom aldrig til at fungere, noget dur ikke, og noget er helt sikkert, vi løb megastærkt.

Bevægelse i undervisningen gik fint med de mindre elever, men var en udfordring med de store elever. Det var svært at prioritere bevægelsen ind i matematikundervisningen. Understøttende undervisning, her forsvandt matematik i vrimlen af alt muligt andet. Lektiecafe kræver en matematiklærer, hvis det skal fungere optimalt. Målstyret undervisning er en af de gode ting ved reformen, men egentlig ikke ny. Der har altid været et mål med vores undervisning…

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Anbefalinger

Matematikvejlederne skal have ordentlig tid til arbejdet, netværksarbejdet med andre matematikvejledere og videreuddannelse skal opprioriteres. Det er ikke tilstrækkeligt at have uddannet en matematikvejleder, hvis der ikke tildeles tilstrækkelig tid til opgaven, kan den ikke løses.

Der skal indkøbes mange flere materialer til matematikundervisningen, både konkrete materialer, bøger, læringsteknologi og fagbøger om matematikundervisning. Og selvfølgelig skal der være markant bedre vilkår for afvikling af undervisning med IT

Fordybelsesdage, hvor matematiklæreren og eleverne har tid, mulighed og ro til fordybelse, fx problemløsningsdage, GeoGebradage, faglig læsningsdage, udematematikdage. Nørdematematik, tidlig indsats matematik og støtte til alle elever i matematikvanskeligheder gennem hele skoleforløbet.

Faglige kurser og opdateringer for hele team eller afdelinger. Og mange flere lærere, der får mulighed for at deltage i matematik og læringskonferencer i Danmark og udlandet.

Vi bliver nødt til at forholde os til de nationale test og andre test. Det har været svært at tage de nationale test alvorligt, men det skal vi til, om vi vil eller ej. Så der skal laves en handlingsplan for forberedelse, afvikling og evaluering af testene, der skal føre ud i nye handlingsplaner for de dygtigste elever, de dygtige elever og eleverne i matematikvanskeligheder.

Min status lige nu er, at der skal investeres massivt i matematikundervisningen og matematiklærerne, hvis opgaven skal løftes, og eleverne skal blive dygtigere. Hvis der ikke bliver handler nu, sender vi matematikudfordringen videre gennem uddannelsessystemet. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er kommet en ekstra matematiktime, der skal også mange flere penge til matematikundervisningen.

Powered by Labrador CMS