"Vi er meget pressede, men vi har et godt sammenhold", siger tillidsrepræsentant på Hedelyskolen Christian Bladt Nielsen.

Tillidsrepræsentant: Rekordmange timer går ud over undervisningen

På Hedelyskolen i Greve har fuldtids-lærere i snit 909 undervisningstimer om året. Det er mere end alle andre lærere, Folkeskolen har været i kontakt med. Det går ud over kvaliteten af undervisningen, den faglige stolthed og arbejdsglæden, siger skolens tillidsrepræsentant.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Hedelyskolen er pressede. Flere er stressramt, og der er også et øget sygefravær, fortæller tillidsrepræsentant på Hedelyskolen Christian Bladt Nielsen. Men et godt sammenhold og en fælles accept af, at undervisningskvaliteten er dalet, hjælper dem gennem første år med en ny skolereform og arbejdstidslov.

Greve: Hedelyskolens lærere underviser i snit 909 timer om året

"Vi er meget pressede, men vi har et godt sammenhold. Der er ingen, som er forfordelt. Alle har mange undervisningstimer, og det er en medvirkende faktor til, at der ikke er intern uro i medarbejderkollegiet", siger Christian Bladt Nielsen.

Intet loft for undervisningstid

Han fortæller, at lærerne var overraskede over, at deres undervisningstimetal steg så meget med reformen. Greve var i forvejen var blandt de kommuner, som havde et højt undervisningstimetal.

"Vi troede ikke, vi skulle løfte så meget. Men vi har bare fået mere ovenpå", siger Christian Bladt Nielsen og forklarer, hvordan de mange timer påvirker undervisningen.

"Lærerne bliver fra tid til anden nødt til at forberede sig i undervisningen. Og så må vi bare sige, at vi ikke har det samme niveau som sidste år. Vi har flere færdige undervisningsforløb, som ikke bliver tilpasset undervisningen i ligeså høj grad som sidste år. Det er klart, at det ikke kan undgå at gå ud over kvaliteten, den faglige stolthed og arbejdsglæden".

Håber på forbedringer

Han oplever, at skolelederen også ser lærernes mange undervisningstimer som et problem, og at der, i forbindelse med evalueringer af skoleårets forløb, er lagt op til ændringer.

"Skolen har valgt at bruge pædagogerne sammen med lærerne. Det giver flere voksne i indskolingen, men er med til at øge lærernes undervisningstid yderligere", siger Christian Bladt Nielsen

En af de ting, som højst sandsynligt bliver ændret næste år er netop pædagogernes rolle i skolen.

"Alle er meget pressede, og der bliver gjort en del ud af at forklare, hvorfor vi har så høje undervisningstimetal. En løsning er, at pædagogerne skal være mere alene i den understøttende undervisning. Og det er pædagogerne gået med til".