Sten Larsen

Blog

Om 5 minutter må kompetence-grundbogen vel komme?

Som en strøtanke: Skal styringen med kompetencemål have gennemslag, så må forlagenes grundbøger og andet materiale vel temmelig radikalt skifte indhold? Til hvad? Og hvorfor?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tag et øjeblik et par af skolereformens slogans for pålydende; fra undervisningsmål til læringsmål, fra indholdsstyring til målstyring. Så rejser der sig en lang stribe påtrængende spørgsmål, selv om mange konsulenter og instruktører i disse måneder nødvendigvis må lade som om, der ikke gør.

Sten Larsen

Tidligere lærer i folkeskolen og lektor i læreruddannelsen i de pædagogiske fag. Cand.pæd. i historie. Skriverier igennem årene. Nu pensionist. Med flere skriverier og redigeringer. Og en lille bid i læreruddannelsen på Carlsberg. Og supervisionsarbejde på Ingrid Jespersens Gymnasieskole. Og anmelderarbejde og blogskriv. Webredaktør på HistorieWeb.dk. Hovedbusiness: Otte børnebørn.

Men altså; gå væk fra indholdsstyringen. Gå efter kompetencemålstyringen. Indhold er reelt blevet et slags fy-ord i det didaktiske arbejde, og den indholdsstatus gælder i alle fag – i hvert fald indtil et vist niveau, som ser ud til at være meget tæt på den daglige praksis, altså den enkelte lærers praksis.

Hvilket indhold er så vigtigt? Hvilket indhold skal jeg vælge i undervisningen? Er der faktisk indhold, der reelt er vigtigere end andet? Næ, det kan der vel ikke være? Mit kriterium for valg af indhold er kompetencemålene og kun kompetencemålene og udmøntningen i videns- og færdighedsmål (bortset fra de pudsige og skæve undtagelser med kanonpunkter i historie og forfattere i dansk, i øvrigt komplet selvmodsigende i Antorinis udgave af målstyringspardigmet).

Det korte af det lange må være, at jeg finder noget eksempel-indhold, som kan bakke op om undervisningens målhierarki. Ikke ’tilfældigt’ indhold. Jo, altså tilfældigt på den måde, at der ikke længere er noget indhold, der har værdi i sig selv, ikke noget indhold, der har legitimitet i sig selv. Indholdet skal kunne tjene kompetencemålet – som ét blandt mange mulige eksempler.

Derfor bliver det lidt interessant at se, hvordan forfattere og forlag takler den situation, at de vel skal fremstille eksempelsamlinger; kompetencegrundbog 1, kompetencegrundbog 2…?