Jens Raahauge

Blog

Folkeskolens utrættelige selfiemager

Niels Egelund bekræfter nok en gang sig selv: Karakterer fra 3. klasse giver et håndfast billede af hvor eleven befinder sig, påstår han. Han er selv ekspert i statistik - og har ikke taget skade, påstår jeg ikke.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et kvartals tid siden trak professor Niels Egelund avisoverskrifter med hans evidensbaserede udsagn om, at et par flade kan gøre underværker.

Et andet slående synspunkt kan lokke ham i spalterne: et konservativt forslag om at give eleverne karakterer fra 3. klasse får hans fulde støtte for som han siger: Det er lærernes forpligtelse at "rate" børnene, og så er en karakter et håndfast udsagn om hvor en elev befinder sig. 

Håndfast ja, men eleven befinder sig så mange andre steder og er så meget andet end det der bliver målt og givet karakterer for. Det håndfaste sætter aftryk, og der kommer flere og flere udsagn om at karakterer dels er demotiverende, dels stigmatiserende og dels slet ikke siger noget om det der er væsentligt. Læs fx Poul Aarøe Pedersens Tænk på et tal eller Per Schultz Jørgensens Styrk dit barns karakter. Eller se på dine egne børns og elevers erobring af deres tilværelse.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Det håndfaste standpunkt er elsket af journalister, avisredaktører og andre bladsælgere fordi det giver en slagkraftig overskrift. Men enten dækker det som regel over en redaktionel forvrængning, eller også bygger det på udsagn fra et unuanceret menneske.

Professor Egelund er elsket i pressen, fordi avisfolket slipper for at forvrænge: han er nemlig leveringsdygtig i det unuancerede. Med sin fascination af statistik er professor Egelund for pædagogikken hvad adjungeret professor ved CBS, Bjørn Lomborg, er for klimaet.

Det er et rigt land der har råd til at brødføde undergravende professorer. Også selv om de som utrættelige selfiemagere kan leverer omtale.

Det er en elendig presse der jagter sensationen og den gode punchline frem for at søge sandheden. Også selv om der kommer grydeklare tilbud fra en selfiemager.