”Vi har nogle verdensomspændende udfordringer, som vi er nødt til at kunne adressere i alle skoler i verden. På den måde tænker jeg, at vi kan ikke kigge isoleret på, hvordan strukturen er i Danmark, men vi er nødt til at se på, hvordan man løser den her store opgaver andre steder i verden, siger Anette Vestergaard Søberg.

Rejsearrangør: Rejser til Ontario giver et boost

Rejser til Ontario giver et sanseboost, som et kursus ikke kan svare, men rejsende kan ikke lave en direkte copy-paste fra Ontario, fortæller konsulent fra UC Lillebælt, der arrangerer ture til Canada.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de seneste år har der været en lind strøm af vidensturisme til den canadiske provins Ontario. I 2003 lavede de en ny skolereform, som har haft en stor succes og formået at løfte de svage elever. Denne reform har haft stor indflydelse på den danske skolereform i 2013, og mange danske skolefolk er derfor rejst til Ontario for at lade sig inspirere af "the canadian way". Ikke alle er dog lige positive over for rejserne. I Esbjerg peger formanden for den lokale lærerkreds på, at det er dyre rejser, som sender forkerte signaler i disse sparetider. Ph.d.-studerende ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, Aarhus Universitet Merete Storgaard peger gennem sin forskning af ledelse i Canada og Danmark på, at der er nogle grundlæggende vilkår for den Ontario'ske folkeskole, som er helt anderledes end for danske folkeskoler. Det kan give nogle udfordringer i oversættelsen.

"Hele udfordringen med Ontario er, at vi henter inspiration i et centraliseret system i forhold til, at vi selv har et mere decentralt skolevæsen", siger Merete Storgaard, der desuden er adjunkt ved professionshøjskolen UC Lillebælt.

Forsker: Ontario er væsensforskellig fra Danmark

Får blik for egen skolekultur UC Lillebælt arrangerer løbende studieture til Ontario, og pædagogisk konsulent Anette Vestergaard Søberg, der er med til arrangere rejserne anerkender, at der er nogle forskelligheder mellem skolesystemet i Danmark og Ontario. Men det er ikke ensbetydende med, at de rejsende ikke får noget ud af turen og med hjem til Danmark.

"Jeg tror ikke, at der er nogle, der er så naive af dem, der rejser, eller der arrangerer rejser, at de tror, de kan lave en copy-paste fra Ontario", siger Anette Vestergaard Søberg. Hun er pædagogisk konsulent på professionshøjskolen UC Lillebælt, og hun står for at arrangere ture for skoleledere, lærere, politikere og forvaltningsfolk til Ontario.

Hun fortæller, at den inspiration, man får med hjem fra en rejse til Ontario er lige så meget, at man får et blik for sin egen måde at drive skole på og sin egen skolekultur.

Vejleder om inspiration fra Ontario: Jeg er model i undervisningen

Fornyet energi "Spejlingen i en anden kultur giver en utrolig energi til at gå hjem og gøre noget aktivt i sin egen kultur. Noget som man ikke får på samme måde ved at lytte til et oplæg på en konference eller ved at være på et ugekursus", fortæller Anette Vestergaard Søberg. I de sidste fire år har hun rejst til Ontario 16 gange med skolefolk, og hver gang har hun set det samme, når de er kommet hjem.

"Den nære dialog med en anden kultur giver en helt unik energi i forhold til at lave en forandringsproces i en dansk kontekst. Det betyder ikke, at vi skal gå direkte i retning af hvad de gør i Ontario. Men man får en energi til at bryde med sædvaner".

Fra Risskov til Ontario og tilbage igen

Rejse giver mere end et kursus Anette Vestergaard Søberg mener, at man sagtens kan lære af canadierne, selvom vi har forskellige udgangspunkter i måden at drive skole på.

"De har fundet nogle svar som virker i deres kontekst på, hvordan man løfter de tosprogede og specialundervisningseleverne. Det leder vi stadig efter svar på i Danmark, så vi har brug for at se nogle, der har fundet nogle svar. Det professionelle læringsfællesskab blandt medarbejderne i skolen i Ontario har været et af de væsentligste elementer i deres forandringsproces hen over de seneste 12 år. Det kan vi absolut oversætte til danske forhold".

Men kan man gøre det uden at rejse derover?

"Det kan man sikkert godt, men hvis man rejser derover, får man et sanseboost. Man får en oplevelse og et energiløft, som gør, at deltagerne siger: Ja, NU går jeg hjem og tager fat", siger Anette Vestergaard Søberg.

Norge er også en mulighed En plads på en af UC Lillebælts ture til Ontario koster cirka 23.000. I Esbjerg Kommune, der står for at sende 30 mand af sted, har den konstituerede skolechef oplyst, at turen koster cirka 16.000 per mand eller knap en halv million i alt. Ifølge Anette Vestergaard Søberg er selve rejsen til Canada for langt de fleste en lille del af et større kompetenceudviklingsforløb i en kommune eller på en skole.

Lærer i Esbjerg: Vi kan ikke mærke inspirationen fra Ontario

Nogle kritiserer prisen for at rejse til Ontario. Er der ikke noget tættere på Danmark, som er lige så godt?

"Selvfølgelig er der andre steder man kan tage til, for eksempel Norge. De gør faktisk nogle af de samme ting som i Canada", svarer Anette Vestergaard Søberg.

Hun peger på, at interessen for Ontario stammer fra, at de overordnede mål er præcis de samme i vores reform som i deres reform. Derudover er der toneangivende canadiske skoleudviklingsforskere som for eksempel Andy Hargreaves og Michael Fullan, som også har trukket interessen den vej.

Canadisk inspirator: Lærere kan gøre hinanden bedre

En klasse har kun én lærer I Ontario er skolekulturen gennemsyret af, at alle børn kan lære, og at man er et skolefællesskab, som utrætteligt skal forfølge alle de muligheder, man kan finde for at støtte børnene i at blive så dygtige, som de kan, fortæller Anette Vestergaard Søberg. Hun mener, at det er en tankegang, vi kan tage med til Danmark. Men hun anerkender også, at en dansk skoleleder ikke kan have den samme rolle som en canadisk skoleleder, fordi danske strukturændringer har ført skolelederen væk fra kerneopgaven i takt med skolesammenlægninger og mere administrativt arbejde. Lærernes portefølje er også anderledes, og en tur til Canada kan måske være med til at ryste de faste danske strukturer lidt, mener Anette Vestergaard Søberg.

"Strukturen i Ontario er, at i indskolingen og på mellemtrinnet har én lærer én klasse på et klassetrin i alle fag. Det er den samme lærer til alle fag ud fra den tankegang, at det er vigtigt for de små børn, at der er en gennemgående voksen i deres skoledag. Det kan vi måske lære af".

 

Powered by Labrador CMS