BLOG

Empty article - Subtitle

iPad i matematik

Nogle apps kan løfte matematikundervisningen i indskolingen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Høje Kolstrup skole har vi ikke IPads til alle elever, men vi har valgt at købe nogle sæt, som indskolingen kan låne. Jeg har i sidste uge brugt dem i 1. klasse. Det var første gang eleverne skulle arbejde med dem. Da vi lige har arbejdet med emnet mønstre, var det overskriften for opgaven.

Vi brugte appen Book Creater, men vi startede dog med et lille fotokursus, hvor børnene blev sendt ud for at tage forskellige billeder af mønstre. Da de kom tilbage til klassen, skulle de sortere i deres billeder. Her kom IPaden rigtig til sin ret. Det  var nemt at udvælge de gode billeder, og undervejs var der rigtig megen god snak i grupperne omkring billederne. Næste skridt var, at vi lavede et lille søgekursus på nettet, så de også havde mulighed for at hente billeder der. Sammen fandt vi nogle gode søgeord, som de kunne bruge. Til sidst fik de en introduktion til Book Creator, og så var det ellers bare med at gå i gang.

Hele introduktionen og opstarten tog to lektioner, og så var eleverne klar til at gå i gang med at lave deres lille bog om mønstre.

De var meget interesserede i arbejdet, og jeg oplevede også, at de havde en god portion selvkritik. De ville gerne have et godt resultat. Det var dejligt at se den energi, der blev brugt i arbejdet, og jeg var ret imponeret over resultatet.

Man kunne selvfølgelig have lavet et tilsvarende projekt uden IPad, men dette er et godt eksempel på, at her hjælper den på dels motivationen og dels er den tidsberende. Endelig blev det færdige resultat også noget flottere, end det nok ville være blevet, hvis de kun skulle have brugt blyant og papir.