"Det sgu' ret hårdt, når man godt ka' li' kridt, at man ska' brug' smart board", rimede rapperen Per Vers, der er døbt Per Uldal.

It-debat med Per Vers og rap

”Det handler om fagfaglighed – den skal vi lis'som ha’ med i vores daglige dagdaglighed”, lød det fra freestyle-rapperen Per Vers, der på Læringsfestivalen var sat til at koge knap 100 skolefolks it-faglige diskussioner ned til en 9-minutters rap. Mindre sobre rim faldt også rapperen ind undervejs.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bella Centers foyer var tirsdag sidst på eftermiddagen tæt befolket af skole- og it-entusiaster, der på Danmarks Læringsfestival, var parate til at diskutere tre aktuelle emner, nemlig programmering, kompetencer i det nye årtusinde og sidst men ikke mindst, hvad det vil sige at uddanne digitale medborgere.

Alle var de inviterede af den uafhængige it-rådgivningsgruppe, der havde lokket med gratis gourmetkaffe og indblanding fra den jyske rap-kunstner Per Vers. Gruppen er en videreførsel af den gruppe, som tidligere har fungeret som rådgivningsgruppe for undervisningsminister Christine Antorini.

Den første lille time forløb imidlertid uden beats fra DJ-pulten. Men ved bordet, hvor tre lærere  diskuterede de såkaldte 21st.-century-skills med en entreprenør, en ansat i Microsoft og en fra Styrelsen for it og læring, var energiniveauet alligevel så højt, at referenten fra it-rådgivningsgruppen måtte bede "klassen" opføre sig ordentligt og holde talerækken. Ihærdigt forsøgte hun at få alle pointer nedfældet og uploadet til den fælles 'sky'.

"Det er en misforståelse, at 21st.-century-skills er lig med det kreative og det pjattede. Det kræver hårdt arbejde at opnå samarbejdskompetencer. Nej, der er ingen modsætning mellem 21.st.-century skills og faglighed. Det er den moderne lærerrolle, der er brug for", skød debattørerne omkring bordet løs.

Samtidig var der gang i opdateringerne og billeddelingen på Twitter, der skulle fodre Per Vers med endnu flere ord og argumenter, end dem han kunne følge i skyen.Og så var han klar til at gå på. Blandt de mindre politisk korrekte opsummeringer af diskussionerne lød fx:

"Jeg bliver tør i skrævet, når jeg ser den nye lærerrolle, den er påkrævet" 

eller

"Her har vi de klog' - og her har vi de dum'. De skal alle sammen være i det sam' rum. For der er ikk' længer' nogen specialklasser'. Det vil sige, vi skal både facilitere genier og spasser'". 

Per Vers lod dog generelt til at tage skolens udfordringer ganske seriøst. 

"Der er nogle problemer, det har jeg fornemmet. Tør vi implementere skolen i hjemmet? For der er lissom' nogen, der er bedst om aften'. Dér har de 20 teenageminutter, hvor de virk'lig har kraften'. 

Se de første tre minutter af Per Vers' rap på Læringsfestivallen:

Inputs til skoler og ministeriet

It-rådgivningsgruppen havde på forhånd døbt arrangementet med Per Vers for 'Videndeling på Vers' og gruppen understregede, at alle inputs - også de mere skæve - vil blive taget med i gruppens videre og generelle arbejde med formuleringen af en række it-opmærksomhedspunkter til hhv. skoler og undervisningsministeriet.

It-rådgivningsgruppen blev nedsat af undervisningsministeren, men har siden juni 2014 fungeret som en uafhængig netværksgruppe, da Christine Antorini overleverede det koordinerende ansvar for gruppens fortsatte arbejde til Professionshøjskolen UCC. Det gjorde hun med henblik på at videreføre en frivillig netværksgruppe, der skal arbejde for at mobilisere og styrke it-initiativer rettet mod skolerne i Danmark.

Forsker: Flipped learning har intet med video at gøre

Gruppen blogger på folkeskolen.dk: It-rådgivningsgruppen.