Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Det daglige IT

Hvor meget er det så lige at jeg bruger IT i min hverdag på trods af de materielle udfordringer, som jeg slet ikke vil forholde mig til i dette indlæg! Hvor meget efteruddannelse er der indenfor IT til lærere i Folkeskolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg bruger som alle andre lærere i Folkeskolen IT dagligt, og har et repertoire af programmer, hjemmesider og Apps som jeg foretrækker, på trods af jeg kun har deltaget i kurser i GeoGebra:

·         Skoleintra

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

·         GeoGebra

·         Office-pakken

·         Padlet

·         Minuddannelse.dk

·         Skolekom.dk

·         EMU.dk

·         Wordmat

·         Fastfig

·         Explain everything

·         Screencast- O- matic

·         Google

·         Osv.

I England har de indført programmering på alle klassetrin, alle lærere er massivt efteruddannet, og erhvervslivet har bidraget til denne efteruddannelse. Man har lavet et nyt curriculum, hvor man er gået fra ICT (Information and Communications Technology) til ”computing”. Eleverne lærer i denne sammenhæng at programmere, hvordan man laver sine egne programmer, hvordan en computer fungerer, og hvordan de får computere til at fungere for dem selv. Det hele er meget ambitiøst, men et resultat af dette er, at man faktisk ikke kunne uddanne et tilstrækkeligt antal kvalificerede ansøgere til ledige IT-jobs.

Det bliver svært at følge med for vores elever, når de søger uddannelse i udlandet, og når de skal konkurrere med elever fra andre lande som England, Polen, Portugal, Tjekkiet, Cypern, Bulgarien og Grækenland, hvor de allerede har indført programmering som obligatorisk skolefag, hvis vi ikke optimerer undervisningen og efteruddannelsen i IT. Og det bliver svært, når de unge skal konkurrere om jobs i en fremtid, hvor IT kommer til at fylde stadigt mere.

På ICILS konferencen blev det fortalt, at IT ikke var specielt højt prioriteret, når skolelederne skulle godkende kursus- og efteruddannelsesbehov fra lærerne.

Det må der nok snart gøres noget ved, for IT er altså kommet for at blive!!!