Elever skal lære at være inkluderende

Flere af parterne omkring folkeskolen har gjort Undervisningsministeriet opmærksom på, at eleverne i folkeskolen bør klædes bedre på til at kunne tale om hinandens forskelligheder og behov, så miljøet i folkeskolen og den enkelte klasse bliver mere inkluderende. En ny pulje på fem millioner skal understøtte dette.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere end hver tredje forælder: Mit barn skal ikke have en elev med ADHD som sidekammerat 

"Med projektet giver vi elever viden om, hvad det fx betyder at have en diagnose som ADHD og autisme. De får redskaber til og viden om, hvordan de kan tale med deres kammerater på en god måde, så alle oplever, at de er en del af fællesskaber både indenfor og udenfor skolen", siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse.

Fra på mandag den 9. marts og frem til 8. april kan kommuner og foreninger, der repræsenterer folkeskolens parter, søge den nye pulje. De kan søge om støtte til projekter, der giver elever større viden om, hvad det betyder at have et fysisk eller psykisk handicap, og som inddrager lærere, pædagoger og forældre, så de får viden og redskaber til at deltage i dialogen med eleverne om inklusion både i og uden for skolen.

Puljen indgår i regeringens arbejde med målsætningen om, at 96 procent af alle folkeskoleelever skal være inkluderet i den almindelige undervisning (svarende til niveauet i slutningen af 1990'erne).

Inkluderede elever trives dårligere end kammeraterne