Jens Raahauge

Blog

Banalometer

Når folk med magt siger noget indlysende, noget som ingen kan være imod, er der grund til at være på vagt; så er der nok snarere tale om bagtanke end forstand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forligspartierne er enige om, at det første af de overordnede mål for folkeskolen er, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan. Halleluja, siger jeg bare. Hvornår har nogen ment eller arbejdet for det modsatte?

Men udsagnet dækker over, at man har ønsket en målstyring af den faglige undervisning, så eleverne skal blive så dygtige, som de kan - på de områder der er målbare.

Eleverne skal have højere karakterer for mindre, idet bedømmelser sker indenfor et snævrere felt.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Nu da det ser ud til, at der måske kommer tålelige forhold omkring dele af arbejdstiden, så skulle der gerne blive overskud til igen at interessere sig for indholdet. (Et af de store problemer med at fremføre konstruktiv kritik af folkeskoleforliget er jo, at der på en og samme tid er gennemført en håndfuld problemfyldte "reformer").

Og husk, at grunden til Folkeskolereformen blev lagt ved at selve skolens formålsparagraf i 2009 blev ramt af en passus, der nok kunne give udslag på banalometeret: Folkeskolen skal forberede eleverne til videre uddannelse. Ja, hvem har nogensinde forestillet sig, at de skulle blive i skolen.

Denne passus dækker over noget andet: at skolen er en brobygning imellem børnehaven og ungdomsuddannelsen. Skolen har mistet sin værdi som selvstændig epoke i barnets liv; en tid for udfoldelse, udforskning, ind- og oplevelse og erobring af egen verden.

Den ordblinde forfatter, talebesværede foredragsholder og troldeskønne maler, Harman Stilling, fik engang afslag på en kronik om, hvor lang en badebro kan være. Men hans pointe var, at hvis en badebro bliver for lang, så er den en fast forbindelse. Her gælder det bare om at komme videre; fokus flytter sig fra det sted, man er, til den lokalitet, man bevæger sig imod.

Denne syge flugt fra tilværelse i tiden har politikerne efterhånden fået gennemført fra befrugtnings- til begravelsesøjeblik. Man ønsker børn og unge i fremdrift, men forunderligt nok har Dion Sommer vist, at børns hjerner og kroppe siger nej. Det burde vi andre også gøre!

Summa Summarum: Brug banalometeret, når de der har magt, siger noget som lyder for enkelt, for så er det nok snarere bagtanke end forstand.    

Powered by Labrador CMS