Debat

OK 11 – mere end en overenskomst

Danmarks Lærerforening vil lægge op til en bred debat om foreningens krav til ny overenskomst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi står over for at skyde medlemsdebatten om overenskomst 2011 i gang. Forventningerne er anderledes denne gang. Vi står midt i en omfattende økonomisk krise, der betyder afskedigelser og krav om løntilbageholdenhed på det private arbejdsmarked. Derfor må rammen for de kommende forhandlinger forventes at ligge på et andet niveau end i 2008 - uden at vi dermed skal lægge os ned og acceptere hvad som helst!

Vi skal diskutere kravene grundigt, men nok så vigtigt er det, at vi lykkes med at underbygge vores krav ved at synliggøre sammenhængen til en bedre undervisning. Et godt resultat af de egentlige forhandlinger afhænger af et grundigt forarbejde. En overenskomst skal vindes mellem overenskomstforhandlingerne. I sammenhæng med kravene skal vi forklare, at det giver god undervisning, når lærerne har gode rammer for at gennemføre den, når lærerne trives med arbejdet, og når der er god ledelse og et professionelt råderum. Arbejdstidsaftalen er et godt fundament for det professionelle råderum og et godt modstykke til styring og kontrol. Det er vejen frem mod ordentlige forhold for undervisningen.

Der mangler uddannede lærere flere steder i landet. Endnu en grund til at gøre det endnu mere attraktivt at blive lærer og blive ved med at være det. Vi skal sørge for, at flere søger ind på en læreruddannelse af høj kvalitet. På det punkt er vi heldigvis enige med regeringen og arbejdsgiverne i kommuner, regioner og staten. Hvis vi ikke har uddannede lærere nok nu og i fremtiden, kan det påvirke fremtidige generationers uddannelse negativt. Om ganske kort tid sættes der en mangesidet kampagne i gang sammen med regeringen og KL, der netop handler om lærerfagets betydning, og som tager udgangspunkt i et positivt billede af lærerarbejdet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alt det kan en ny overenskomst ikke løse, men den kan bidrage til det.

Derfor vil vi fra Danmarks Lærerforenings side lægge op til en bred debat om foreningens krav til ny overenskomst i sammenhæng med rekruttering og fastholdelse, trivsel og arbejdsmiljø og kvalitet i undervisningen. Her spiller medlemmer, tillidsrepræsentanter og kredse en vigtig rolle. Hvis det lykkes at skabe sammenhæng mellem kravene til ny overenskomst og undervisningens hverdag, forbedres chancerne for en god overenskomst - til gavn for undervisningen og hele samfundet. |

»Om ganske kort tid sættes der en mangesidet kampagne i gang sammen med regeringen og KL, der netop handler om lærerfagets betydning, og som tager udgangspunkt i et positivt billede af lærerarbejdet«