Blog
Kontinuitet…
kontinuitet, uafbrudt sammenhæng. I matematik siges en funktion at være kontinuert, hvis den ikke overspringer værdier, dvs. at dens grafiske billede forløber ubrudt uden huller eller spring.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er godt med kontinuitet i matematikundervisningen. Det er godt med en uafbrudt sammenhæng i klassens lærerbesætning, det er godt at undervisningen forløber ubrudt og uden huller eller spring, og at der er en solid læringskurve, der gør at eleverne bliver så dygtige som overhovedet muligt.
Desværre er kontinuiteten udfordret af anderledes perioder, hvor matematikundervisningen ikke bliver tilstrækkeligt integreret. Der kommer hurtigt mange afbræk, hvor der arbejdes med forskellige emner og projekter, fx avisuge, uge 6, idrætsdage, udflugter, konfliktløsning, praktik, projektopgave, trivselstest, samarbejde med omverdenen osv. Og tiden til alle disse ting er givet rigtig godt ud i et trivsels- og læringsperspektiv, men i den nye målskole er det en svær øvelse.
Det er ikke nemt at tilgodese alle de matematikfaglige mål i kampen om undervisningstiden, når man udfordres på tiden til planlægning/efterbehandling af undervisningen og evindelige omstruktureringer af årsplan. Når kollegaerne skiftes ud med nye og nationale test opgraderes til sandheden om matematikundervisningen.
Og tid er en mangelvare i disse tider
Fra min hverdag er det et faktum, at det er svært at lave matematikfaglige mål, der sikrer eleverne kontinuitet i deres matematiklæring i alternative perioder. Jeg ønsker mig fordybelsesdage…
Jeg tror den kontinuitet der pt. er i matematikundervisningen i Folkeskolen er fuld af regnehuller.
http://www.ind.ku.dk/mona/2005-2006/MONA-2006-2_-_Matematikvanskeligheder_og_regnehuller.pdf