BLOG

Empty article - Subtitle

Veje i reformen

Sid endelig ikke med armene over kors. Programmering er mulig i mange sammenhænge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne er så småt ved adaptere forenklede fælles mål og de tilhørende vejledninger.

https://www.youtube.com/embed/Z_w_9J9T688?rel=0 

Digitale elevprodukter er ikke længere kun kommunikative som websider, blogindlæg og præsentationer. I den nye tværgående vejledning for it og medier understreges det, at eleverne både skal producere digital kommunikation og produkter. Spil, modeller til modellering, 3D print m.v. er dermed sat i spil.

https://www.youtube.com/watch?v=naYOyrPfmMk&feature=youtu.be

Innovation og entreprenørskab skal dækkes af alle fag og dermed introduceres designtænkningen. Eleverne skal i alle fag arbejde med at design af koncepter og prototyper. Kan man forstille sig designprocesser uden digitalt islæt?

Selv om programmering ikke fandt sin plads i de nye rammer med en beskeden undtagelse i fysik, så har jeg svært ved at forestille mig at eleverne skal opleve en anderledes skoledag, med design og digitale produkter uden nødvendig programmering. Designproces af cykellygte fra idé til produkt er et eksempel på både muligheder og relevans med inddragelse af maker-teknologien og programmering som forudsætninger for digitalt produkt.