Små børn har et langt mere sofistikeret sprogligt overblik end hidtil antaget, viser ny forskning.

Forskere har undervurderet de yngste elevers sprog i 30 år

Gennem 30 år har internationale forsøg vist, at børn på fem – seks år ikke kan forstå omvendt ordstilling. Men det kan de sagtens, viser et nyt, dansk forsøg. Hvis for eksempel sætningen ’hende kilder han’ bare bliver sat ind i en naturlig sproglig sammenhæng, forstår børnene udmærket sætningen. I de hidtidige test har omvendt ordstilling ikke været sat ind i en sammenhæng.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn på fem - seks år kan ikke forstå omvendt ordstilling, hvor genstandsleddet kommer først, som for eksempel 'hende kilder han'. Det har været en sandhed i international forskning i 30 år.

Den holder bare ikke, har sprogforskerne Ditte Boeg Thomsen og Mads Poulsen fra Københavns Universitet nu fundet ud af. Det er de hidtidige forsøg, der har været noget galt med, ikke børnene.

Hvis eksempelvis sætningen 'hende kilder han' bliver sat ind i en større, meningsfuld sprogsammenhæng kan børnene nemlig sagtens forstå udsagnet. Det viser et forsøg, hvor 16 børn individuelt skulle forstå meningen i 16 forskellige sætninger hver, som de to sprogforskere har gennemført.

"Forsøget viste, at de 5-6-årige børn - som forventet - havde store vanskeligheder med at forstå sætninger som "ham løfter hun" og "hende kilder han" med omvendt ordstilling, når de optrådte uden kontekst eller i upassende kontekster", fortæller Ditte Boeg Thomsen i en pressemeddelelse fra universitetet.

"Men forsøgets vigtige nye fund var, at børn faktisk var i stand til at udnytte informationen fra bøjninger (hun/hende, han/ham) og forstå disse ellers vanskelige sætninger korrekt, når de optrådte i de kontekster, hvor de hører hjemme i naturligt sprog", tilføjer hun.

"Det er tydeligvis afgørende for børn at kende sammenhængen for overhovedet at lægge mærke til kasus og derved kunne afkode denne type sætninger. Det peger på, at børn meget tidligere end hidtil antaget er i stand til at tænke på tværs af sætninger for at skabe sammenhæng, og at vi derfor tidligere har undervurderet børns sprogforståelse ved at bruge kontekstløse test".

Gør alle børnene 'klar til at knække læsekoden'

Tidligere forsøg var for primitive

I de hidtidige forsøg har børnene misforstået sætninger, hvor ordstillingen er vendt om, og forskerne har set det som udtryk for umodenhed.

Men faktisk er det omvendt. Misforståelsen er udtryk for en avanceret sprogforståelse, mener de to københavnerforskere.

"Et problem med de tidligere forsøg var, at man gav børnene kontekstafhængige sætninger ude af kontekst. Vores nye forsøg viser, at børnene i høj grad kan integrere viden fra sætning til sætning og afkode omvendt ordstilling", siger Ditte Boeg Thomsen.

"Det kan de, når forsøgene giver børnene en meningsfuld ramme at forstå udsagnene i. Det, man tidligere har tolket som en umodenhed, er faktisk udtryk for et sofistikeret tekstoverblik. Børnene viser med deres misforståelse, at de har forstået, at omvendt ordstilling kun "er tilladt" eller "fungerer godt" i bestemte sammenhænge", tilføjer hun.

Hun og kollegaen har publiceret en artikel om deres nye opdagelse i  Journal of Child Language:

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=9521072&fulltextType=RA&fileId=S0305000914000786%20

Powered by Labrador CMS