Blog

Ny skolereform – ny organisering af skoledagen

Traditionelt har det mange steder i skoleverdenen i Danmark været sådan, at man i forbindelse med den store pause midt på skoledagen først har ladet eleverne spiste deres medbragte mad og derefter givet eleverne lov til at komme ud i skolens nærområde for at bevæge sig.

Publiceret Senest opdateret

Ernæringskommentaren

Ernæringskommentaren er en blogstafet for professionelle, der arbejder med ernæring og sundhed. Den handler om emner, der interesserer dem, der underviser i for eksempel madkundskab, husholdning og sundhed, og som arbejder med forebyggelse og sundhedsfremme i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men hvorfor er det egentlig sådan?

Hvorfor giver man ikke eleverne lov til først at komme ud i skolens nærområde for at bevæge sig, og så derefter lader eleverne spiste deres medbragte mad?

Ulempen ved at spise først og derefter lade eleverne bevæge sig, er bl.a. et øget madspild. Eleverne når ganske enkelt ofte ikke at spise deres frokost inden de skal kæmpe i skolegården evt. for at få en plads til deres fysiske aktiviteter, som ex boldspil.

Ved at lade eleverne bevæge sig først, ville elevernes naturlige sult højst sandsynligt også være større og der ville være ro hos den enkelte elev til at spise deres mad uden at skulle stresse for at komme ud i skolegården.

Der er endnu en ”sidegevinst” ved at bevæge sig først og derefter spise sin madpakke. Forskning viser nemlig, at denne fremgangsmåde får flere elever til at spise mere frugt og grønt (Preventive Medicine - http://www.foodnavigator-usa.com/R-D/Students-eat-more-fruits-vegetables-if-they-have-recess-before-lunch).  

Konkret viste resultaterne af et forskningsprojekt, at af de elever i forsøget, der ”byttede om” på mad og fysisk aktivitet, spiste 54 % flere elever frugt og grønt end de elever fra skoler i samme distrikt, der spise frikost inden de kom ud i skolegården.

Erfaringerne fra forsøget viste altså, at blot det at ”skifte om” på mad og frikvarter i skolegården, resulterede i, at flere skolebørn spiste mere frugt og grønt. En handling, som kan hjælpe eleverne med at forblive mætte længere tid op af dagen og dermed opnå endnu bedre fokus om opgaven med at opnå bedre læring. Og det er jo bl.a. det, den nye skolereform har til hensigt!Forskernes hypotese i projektet var, at denne organisering af frikvartererne blev succesfuldt, fordi det hjalp eleverne til at slappe af under frokosten og at de fik sig mere tid til at spise sig mætte i stedet for i hast at fare igennem frokosten for at få mere spilletid i skolegården.

Andre vil påstå, af en ”ombytning” vil få eleverne til at blive døsige i timerne efter den lange pause. Først dyrker eleverne fysisk aktivitet, derefter spiser de deres madpakke i et varmt klasselokale. Det kan være med til at eleverne falder hen og ikke er så opmærksomme.

Lad det komme an på en prøve i den danske folkeskole!

Powered by Labrador CMS