Debat

Et nyt perspektiv …

Tillidsrepræsentanten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med den nye arbejdstidsaftale opstår en helt ny rolle for tillidsrepræsentanten.

Den vurdering har jeg mødt adskillige gange de seneste måneder. Men det er faktisk ikke korrekt. Grundlæggende er opgaverne de samme. Tillidsrepræsentanten fungerer som talsmand for de medarbejdere, der har valgt repræsentanten. Og det sker - ikke mindst - i relation til skoleledelsen og dennes ledelseskompetence. Det er hele fundamentet for MED-aftalerne, der fastlægger tillidsrepræsentantarbejdets indhold. Og dem er der ikke ændret i.

Arbejdstidsaftalen ændrer ikke i tillidsrepræsentantens ret til at indgå aftaler om skoleakkorder. Det fremgår af selve arbejdstidsaftalen. Men i forhold til den nuværende aftale sker der selvfølgelig ændringer på grund af aftalens konkrete opbygning. Når ansvaret for undervisningsopgaven på forhånd er lærerens/teamets som konsekvens af den centrale og kommunale aftaleindgåelse, er der ikke mere behov for skoleakkorder på dette område. Men for alle øvrige opgaver kan der fortsat - hvis det skønnes hensigtsmæssigt - aftales skoleakkorder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Intentionen med arbejdstidsaftalen er afskaffelse af bureaukratiske regler og at give lærerne/teamet det professionelle ansvar for undervisningens udførelse. Derfor bør opgaven med kontrol af overholdelse af regler og planlægningsbestemmelser, der i nogle tilfælde har belastet samarbejdet mellem skoleledelse og tillidsrepræsentant, blive afløst af dialog og samarbejde.

Og der er i høj grad brug for, at tillidsrepræsentanten sætter fokus på mulighederne for at skabe gode rammer for skolens undervisning og dermed for lærernes arbejde. Det sker ikke mindst i planlægningsfasen. Her fastslår aftalen, at tillidsrepræsentant og skoleleder skal drøfte de overordnede principper for arbejdstilrettelæggelsen og desuden samarbejde løbende om implementering af den lokale arbejdstidsaftale.

Det er i god overensstemmelse med foreningens professionsstrategi. Og det er også for tillidsrepræsentanten en anledning til - i samarbejde med sikkerhedsrepræsentanten - at bruge kræfter på konkrete tiltag, der opprioriterer arbejdsmiljøarbejdet og gør skolen til en attraktiv arbejdsplads.

Hovedopgaven bliver - i samarbejde med skolelederen - at arbejde for indfrielse af målsætningen om god undervisning, engagement og professionel opgavevaretagelse. Det handler ikke om en ny rolle, men om en arbejdstidsaftale, der giver et nyt, spændende og langt mere relevant perspektiv for tillidsrepræsentantarbejdet.

»Arbejdstidsaftalen giver et nyt, spændende og langt mere relevant perspektiv for tillidsrepræsentantarbejdet«