BLOG

Empty article - Subtitle

Naturfaglig programmering

Indlæg ved Tommy Byskov Lund, NTS-Centeret, der præsenterer muligheder for at arbejde med programmering i et naturfagligt perspektiv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Se første indlæg i rækken, og bemærk at alle følgende indlæg vil blive samlet på www.detdigitalesprog.dk.

http://youtu.be/AryKWwJFM_E

Når der bliver talt om at elever skal lære at programmere i skolen, så bliver naturfagene tit nævnt som et naturligt sted at placere den aktivitet. Måske er det fordi det er de eneste fag, hvor programmering er eksplicit nævnt i Fælles Mål - men hvis det er udgangspunktet, så er opgaven misforstået efter min mening.

Det at have et basalt kendskab til programmering, er blot et eksempel på at stille et generelt problemløsningsværktøj til rådighed for eleverne - og næsten en forudsætning for at man kan tage alvorligt at eleverne i alle fag skal optræde som kreative producenter i deres brug af it. Og selvfølgelig har sådan et værktøj, også sin plads i naturfag.

De mest spændende forløb kommer utvivlsomt, når det er et autentisk problem der er i fokus i et tværfagligt perspektiv, og programmeringen blot inddrages som et naturligt værktøj til en del af problemløsningen. Noget der naturligvis vil kræve en prioritering af ressourcer og rammer til det fra ledelsesside.

Et par bud på ideer med en naturfaglig komponent kunne være:

  • bud på optimering af fx skolens energiforbrug, affaldsindsamling, indeklima
  • et klimastyret drivhus eller andre mikro-økosystemer
  • automatisering af langvarige forsøg, som ellers vanskeligt kan passes ind

Den liste kan og skal udbygges og konkretiseres. Udover nyttige værktøjer, vil vi fremadrettet forsøge at samle og dele konkrete eksempler på forløb og eventuelt valgfagsbeskrivelser -  og samtidig opfordre til at dele dine gode ideer, gerne lokalt og på tværs af faggrænser.