BLOG

Empty article - Subtitle

Nej tak til programmering i skolen!

Debatindlæg af John Klesner, Martin Exner, Tommy Byskov Lund, Mikkel Gade Larsen & Mathias Poulsen, der introducerer et nyt initiativ omkring programmering i skolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

http://youtu.be/6I-3ULdY9TA

What is called for now is a human response to the evolution of these technologies all around us.

Douglas Rushkoff

Vi er omgivet af digitale systemer, som i stadig større omfang har indflydelse på det liv vi lever. Uanset om der er tale om uddannelse, arbejde, fritid eller livet som helhed, så spiller det digitale en fremtrædende rolle.

Spørgsmålet bliver så, hvordan vi vil komme denne udvikling i møde?

Vi skal naturligvis udnytte de digitale teknologiers mange potentialer, men vi skal samtidig bestræbe os på, at vi også fremover har mennesket i centrum for udviklingen.

Det er i den forstand helt afgørende, at vi i langt højere grad end nu forstår de digitale sprog og logikker, og at vi formår at bevæge os fra forbrug til det kritisk reflekterede og kreativt skabende. Hvis vi skal gøre os forhåbninger om at sikre en lige adgang til disse kompetencer, så er vi nødt til at forankre indsatsen i folkeskolen.

Der er en tendens til, at diskussionen kommer til at handle om programmering i sig selv, og det er næppe hensigtsmæssigt. Derfor vil vi gerne tage skridtet videre, og understrege at det sådan set ikke handler om programmering som et særligt mål, men om at udvikle en mere kreativ, legende og ikke mindst skabende tilgang til undervisning og om at klæde børn og unge på til at være til og løse komplekse problemer i en globaliseret verden.

#Fil 2

(Billeder taget af Johannes T. Hansen)

Programmering (og it i almindelighed) er værdifulde midler til at nå disse meningsfulde mål, men det er vigtigt, at vi bevarer et mere helhedsorienteret blik. Programmering opfattes af mange ganske snævert som noget med mere eller mindre uforståelige koder på en skærm. Vi vil gerne vise, at det i mindst lige så høj grad handler om logikker og tankemønstre, og kan praktiseres på et utal af måder, fra det helt analoge til digitale spil og robotter.

Helt konkret vil vi hver uge frem mod Danmarks Læringsfestival præsentere en ny video, hvor vi ser nærmere på de forskellige perspektiver af det at arbejde med programmering i undervisningen. Vi håber A) at bidrage til en mere nuanceret debat, der afmystificerer programmering, B) at pege på helt konkrete og nemt tilgængelige muligheder for at komme i gang og C) at forsøge at skabe overblik over eksisterende erfaringer og initiativer.

Hvordan ser du programmering i skolen?

Powered by Labrador CMS