"Jeg mangler en garanti for, at der sker en kvalitetssikring, så vi skaber klarhed over, om testen rent faktisk bliver brugt", siger Dansk Folkepartis Karina Adsbøl.

Adsbøl vil have Antorini til at følge, om den nye ordblindetest bliver brugt

Dansk Folkepartis Karina Adsbøl vil have undervisningsministeren til at følge op på, om den nye ordblindetest bliver brugt ude i kommunerne. Ordblindeforeningens formand beklager, at testen bliver frivillig, men hverken læsekonsulenter eller læsevejledere deler bekymringen.

Publiceret

Infomøder bliver et tilløbsstykke

Undervisningsministeriet præsenterer den nye ordblindetest påfire gratis møder rundt om i landet over de næste uger. Mødet iSøborg er sat i stand, efter at de 220 pladser i Roskilde blevrevet væk. Også møderne i Aalborg og Horsens er nu fyldt op.

  • Mandag den 26. januar på University College Sjælland i Roskildemed plads til 220 deltagere.
  • Tirsdag den 27. januar på Professionshøjskolen UCC i Søborg medplads til 300 deltagere.
  • Mandag den 2. februar på University College Nordjylland iAalborg med plads til 180 deltagere.
  • Torsdag den 5. februar på VIA University College i Horsens medplads til 200 deltagere.

Alle tre møder begynder kl. 15 og varer til 17.30. Det er gratisat deltage, og tilmelding til mødet i Søborg foregår efterprincippet om først til mølle via linket til højre forartiklen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karina Adsbøl har stillet undervisningsminister Christine Antorini (S) en række spørgsmål til den nye test. Ministeren svarer blandt andet, at det ikke bliver obligatorisk for skolerne at bruge testen, fordi kommunerne har ansvaret for skolevæsenet og dermed for undervisningen.

Det bliver ikke obligatorisk for skolerne ar bruge den nye ordblindetest

Karina Adsbøl har også spurgt ministeren, hvordan man sikrer et ensartet tilbud til ordblinde elever i hele landet, og hvilke initiativer Christine Antorini vil tage over for de kommuner, der ikke anerkender ordblindhed.

Her henviser Christine Antorini til, at ministeriet med blandt andet den nye test og med vejledning om indsatser målrettet elever med ordblindhed har skabt det bedst mulige grundlag for, at kommunerne anerkender ordblindhed. Men det svar rækker ikke for Karina Adsbøl.

Adsbøl efterlyseren kvalitetssikring

Et er at stille en test gratis til rådighed. Noget andet er, om kommunerne så også bruger den og følger op på de elever, som har brug for hjælp, mener Karina Adsbøl.

Stor forskel på om skoler og kommuner anerkender ordblindhed

"Jeg har talt med lærere, som siger, at ordblindhed ikke findes i deres kommuner, og forældre til elever på Ordblindeinstituttet i Ballerup er også bekymret for, om ordblinde elever får den rette støtte. Jeg mangler derfor garanti for, at der sker en kvalitetssikring, så vi skaber klarhed over, om testen rent faktisk bliver brugt".

Der bliver tit lavet gode redskaber, men der bliver ikke altid fulgt op på, om de fungerer efter hensigten, tilføjer Karina Adsbøl.

"Vi er nødt til at se på, om testen kan stå alene, eller om der skal ske yderligere tiltag. Vi har set for mange unge, som kommer ud af skolen uden at kunne læse, fordi de ikke har fået den nødvendige støtte. Med en opfølgning kan vi også se, hvilke kommuner der gør det godt", siger Karina Adsbøl, der vil følge op på sagen med endnu et spørgsmål til Christine Antorini.

Det sidste skridt mangler

I Ordblindeforeningen er formand Erik Rasmussen bekymret over, at det bliver frivilligt for kommunerne at anvende den nye test.

"Testen bliver et fremskridt, men det sidste skridt mangler, og det er uheldigt. Det ville være rart med ensartet testning over hele landet, så vi ikke oplever, at elever får god ordblindeundervisning i én kommune, men slet ikke i en anden kommune. Der er også regler for, hvor mange timer i dansk eleverne skal have, og for at køre i højre side af vejen", siger Erik Rasmussen.

Ordblindetest klar til at blive præsenteret på gratis møder

Det kommer ikke bag på ham, at testen ikke bliver obligatorisk i folkeskolen.

"Vi har prøvet at sige, at der skal stå skal bruge i stedet for bør bruge, men Folketinget vil ikke sige skal til kommunerne. Det kommer først i ungdomsuddannelserne, når staten overtager ansvaret. Det er trist, at børn risikerer at skulle lide nederlag i ti år, før de kan blive testet".

Vigtigt med en diagnose

Det er vigtigt med en diagnose for at kunne give den rette støtte og undervisning, mener Erik Rasmussen.

"Hvis man ved, at ordblindhed er årsagen til en elevs læseproblemer, kan man sætte ind med lyd- og ordtræning. Det er det, der skal til, for at eleverne virkelig kan rykke".

Erik Rasmussen håber, at alle kommuner tager testen til sig, men det vil tage et par år længere, end hvis det var et krav, at de skulle bruge den, vurderer han.

Ny test skal identificere ordblinde blandt børn og voksne

"Det afhænger meget af, om skolelederen på den enkelte skole har forståelse for ordblindhed eller ej. Heldigvis er der opmærksomhed om testen, og det er læsekonsulenter og læsevejledere, som skal bruge den, og der er læsevejledere på snart alle skoler. Derfor bliver det ikke så stor en proces at teste en elev, som dengang PPR skulle gøre det", siger Erik Rasmussen.

Den nye test er enkel at gå til

Jane Nielsen fra Læsekonsulenternes Landsforening er sikker på, at testen vil blive anvendt, fordi det er første gang, kommunerne får en egentligt ordblindetest.

"Hidtil har vi brugt en buket af redskaber til at afdække ordblindhed, og det har gjort arbejdet mere komplekst og har krævet mere tolkning. Med den nye test bliver det mere enkelt at gå til", siger bestyrelsesmedlemmet.

Testen og læsekonsulenternes rolle har allerede været til debat i foreningen.

"Foreløbig har vi kun set en demo-udgave, men jeg ved, at mine kolleger vil sætte testen på dagsordenen i deres kommuner. Jeg mødtes med læsekonsulenterne på Sjælland i sidste uge, og jeg hørte hele vejen rundt, at det her er et redskab, vi kan bruge. I min egen kommune skriver vi testen ind i den centrale handleplan for sprog og læsning", siger Jane Nielsen, der er læsekonsulent i Frederikssund.

Fornuftigt at lade fagfolk vurdere redskaberne

I modsætning til Erik Nielsen fra Ordblindeforeningen beklager Jane Nielsen ikke, at det bliver frivilligt for kommunerne, om de vil bruge den nye test.

"Ordblindhed er som en forkølelse: Nogle gang har man feber, andre gange snøfter man kun. Hvis testen stod alene, ville der være risiko for, at vi ikke ville fange elever, som har læseproblemer uden at være ordblinde, og de skal også have hjælp. Derfor er det fornuftigt at lade fagfolk vurdere, hvilke redskaber der skal bruges til den enkelte elev. Det er det, ministeren lægger op til", siger Jane Nielsen.

Heller ikke formanden for Landsforeningen af Læsepædagoger, Karen Maass, er bekymret. Hun peger også på, at testen ikke kan stå alene.

Center for Læseforskning skal udvikle test til ordblinde

"Den nye test er nem at håndtere, fordi den er digital, så mange vil bruge den. Det er også, hvad jeg kan læse ud af debatten på vores interne platforme. Jeg kan sagtens forstå Ordblindeforeningen, fordi det er klart bekymrende, at når børn og unge ikke får den undervisning, de burde have, men den nye test udløser hverken timer eller siger noget om, hvilken foranstaltning der skal til. Vi er nødt til at bruge supplerende test for at afdække yderligere, hvilke problemer med afkodningen eleven har, så den rette understøttelse af eleven kan iværksættes", siger hun.

Ordblindhed kan være en stor lettelse for elev og forældre

Jane Nielsen fra Læsekonsulenternes Landsforening er til gengæld enig i, at læsekonsulenter og læsevejledere har et stort ansvar for at forvalte testen.

"Når man kæmper med at lære at læse i 4.-5. klasse, kan man godt føle sig dum, så det kan det være en stor lettelse for både elev og forældre at få at vide, at det skyldes ordblindhed. Samtidig viser forskning, at forståelse kan være en hjælp til at sikre læring hos eleven", siger hun.

Jane Nielsen er også enig med Erik Rasmussen i, at det er vigtigt at få skilt tingene ad, så eleven får den undervisning, der passer til elevens vanskeligheder.

"I min kommune laver vi en DVO-screening af elever i 3. klasse for at fange de elever, som vi måske ikke har set, men som vi også skal have øje for. Ordblindetesten vil først komme ind senere i forløbet", siger hun.

Læs mere

Tilmelding til infomødet om ordblindetesten iSøborg

Powered by Labrador CMS