Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Science Slam!

InnovationsLab Hvidovre, Langhøjskolen og KU gennemførte d. 17 dec. en Science Slam. Her mødte 250 folkeskoleelever 15 af KU’s naturvidenskabsstuderende. De studerende fortalte, visualiserede og inspirerede folkeskoleeleverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Studerende fra Københavns Universitet formidler naturfaglige emner til 6.-9. klasser.

Søren Peter Dalby Andersen

Der var en god og meget koncentreret stemning, da Langhøjskolen fik besøg af 15 naturvidenskabsstuderende fra Københavns Universitet. De studerende skulle formidle naturfag på en måde, der ville fange folkeskoleelevernes opmærksomhed – og det gjorde de.

Bjørnedyr, muggen mad, laserfysik og skovsnegle.

Bjørnedyr og muggen mad var nogle af de emner, som de studerende fortalte Langhøjskolens elever om. ”Det handler om at ramme målgruppen og finde noget, der fanger eleverne. I mit tilfælde benytter jeg mig af en god portion klamhedsfaktor”, fortæller Agnete Harboe, der havde medtaget en muggen bolle og en blåskimmelost, som hun brugte i sin fortælling om god og dårlig mug. Agnete Harboe vil gerne formidle den naturfaglige viden, hun selv interesserer sig for: ”Det er sjovt at formidle den faglige viden, man selv interesserer sig for, og at videregive den entusiasme, man selv har for faget. Jeg vil gerne vise eleverne, at det godt kan være sjovt og spændende at studere naturfag”, siger Agnete Harboe med et smil.

Hvad vil det sige at studere?

Intentionen bag arrangementet var, at folkeskoleeleverne skulle opleve andre unge formidle naturvidenskab, altså ung til ung undervisning, men derudover skulle folkeskoleeleverne også få indsigt i universitetsmiljøet set fra de studerendes synspunkt. ”Det gik op for flere af eleverne, at det at gå på universitetet kræver slid og hårdt arbejde – og ikke mindst en lang skolegang”, fortæller afdelingsleder Kim Rasmussen fra Langhøjskolen. ”men det var interessant at se, at selv drengene fra 6. klasse var meget begejstrede for arrangementet på trods af, at der er mange år til, at de selv kan starte på universitetet.” fortsætter han.

Social innovation

Jeg planlagde arrangementet med de studerendes underviser Henriette Holmegaard. De studerende fra Københavns Universitet havde et fag om formidling, men de manglede nogle at formidle til. På Langhøjskolen vil ledelsen gerne fremme interessen for de naturfaglige fag, så projektet var for alle parter en god idé.  Der blev ikke brugt de store ressourcer og vi formåede at skabe social innovation ved at gennemføre en begivenhed, som har værdi for to forskellige uddannelsesinstitutioner samtidigt. På denne måde giver idéen om den åbne skole virkelig mening.” 

Her kan du se flere af innovationslab Hvidovres tiltag http://innovationslab.hvidovre.dk/ 

FED DAG!!!!