Jeppe Brødsgaard fra Absalons Skole i Roskilde er sammen med andre elever ved at udforske brobygning sammen med andre sciencetalenter fra 7. klasse (arkivfoto)

Talentpleje i naturfag virker, men er dyrt for skolerne

ScienceTalenter ved Mærsk McKinney Møller Videncenter i Sorø har sværere ved at tiltrække grundskoler end gymnasier – blandt andet på grund af prisen. Det viser en evaluering, som offentliggøres i dag. Lærerne vurderer, at arbejdet med talenter har positiv afsmitning på hele klassens faglige niveau.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

52 af i alt 1907 grundskoler er efterhånden tilmeldt netværket og deltager i elevcamps og lærerkurser. For gymnasiernes vedkommende er 68 tilmeldt ud af 155 på landsplan.

De lærere og elever, der deltager i tilbud fra ScienceTalenter, bliver motiverede, og ledere og lærere bliver klogere på, hvordan de kan spotte talenter, diskutere talentbegrebet og sprede arbejdet lokalt, viser evalueringen, der er foretaget af Center for Evaluering i Praksis (Cepra) for Undervisningsministeriet.

Danske Skoleelever: De faglige talenter keder sig

ScienceTalenters opgave er at varetage den nationale talentpleje i naturvidenskab for børn og unge mellem 12 og 20 år. Grundskoler og gymnasier kan deltage i camps, konkurrencer, konferencer og undervisningsforløb. ScienceTalenter får et statsligt bidrag årligt til løn og drift af Videnscenter og Talenthotel. Desuden har Undervisningsministeriet givet tilsagn på en underskudsgaranti på op til 2 millioner kroner årligt. ScienceTalenter blev oprettet i 2009.

5 år med fokus på talentpleje

Økonomien er hæmmende faktor

I de tilmeldte grundskoler eksperimenterer man med, hvordan man rekrutterer de rette elever til camps og andre undervisningstilbud. Mønstret er, at skolerne vælger med afsæt i elevernes karakterer, lav fraværsprocent, engagement og elevers aktive medvirken i form af skriftlig ansøgning. Her opererer grundskolerne med et bredere talentbegreb end gymnasierne.

Når skolen er tilmeldt, kan lærerne komme billigere på kurser og konferencer, ligesom eleverne kan deltage i undervisningsforløb for færre penge end ellers.

Sciencetalenter skal inspirere klassekammerater

Et flertal af de skoleledere, der har svaret på evalueringens spørgsmål, mener, at manglende tradition for arbejdet med talentudvikling er en barriere, og at skolernes manglende økonomiske resurser hæmmer interessen. De skoler, der deltager og har besvaret evalueringsspørgsmålene, har besluttet at have fokus på talentpleje.

I evalueringsrapporten står, at ScienceTalenters økonomi kunne bedres, hvis man tog en højere deltagerpris, men at det samtidig højst sandsynligt ville betyde, at færre ville være interesserede i at tilmelde sig.

Lærere og ledere mener, at de får et kompetenceløft, når de deltager i ScienceTalenters kurser og arrangementer.

Arktisk ekspedition på Sorø Sø

I evalueringen anbefales det, at virksomheder i højere grad bliver koblet til grundskoleforløbene. Dette er i øjeblikket vanskeligt, da virksomhederne primært ser gymnasieeleverne som deres målgruppe, står der i rapporten. Evalueringen anbefaler også, at ScienceTalenter kommer med ud på skoler og tilbyder uddannelse eller stiller udstyr til rådighed.

Læs hele evalueringen via link til højre for artiklen 

Læs mere

Evalueringsrapporten