Jens Raahauge

Blog

Krig...komma...forsoning

Professor Erik Hansen undrede sig over den ildhu, vi kunne lægge for dagen i diskussionen om det ret ubetydelige tegn, kommaet. I forlængelse heraf vil jeg stilfærdigt pege på at undervisningen har større udfordringer lige nu - punktum!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden skulle jeg interviewes i P1s Orientering i anledning af at formanden for Dansk Sprognævn, professor Jørn Lund, havde foreslået en fornyet debat om det danske komma.

For at sikre en glidende overgang mellem en direkte udsendelses forskellige indslag, skal man hænge på i et par minutter, før man selv skal på. Det gjorde jeg så, og kom således til at høre om muligheden for at anerkendelse af en palæstinensisk stat ville kunne føre til at Israel kunne blive indklaget for en krigsforbryderdomstol.

Så kom jeg på om det danske komma...

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Og efter en enkelt vejrtrækning blev dette indslag afløst af en orientering om Obamas opringning til Castro; altså om initiativet til forsoning mellem Cuba og USA.

Det føltes godt nok stort at få kommaet placeret imellem krig og forsoning, så det gik jeg og grublede på i de kommende par dage.

Derefter har jeg besøgt et par fagudvalg i dansk som led i Dansklærerforeningens tilbud om at komme til inspirationsmøder. Jeg er kommet i god tid og er blevet tilbudt at opholde mig i nogle af lærernes forberedelseslokaler. Det har været øjenåbnende, nej, øjenopspilende: Jeg har set faciliteter som kan synes ok, men hvor nogle skal koncentrere sig om at rette, nogle skal drøfte planlægning, andre skal tale højt i telefon om lejrskoleplanlægning, og atter andre skal læse en ungdomsroman og udarbejde arbejdsopgaver. Nogle prøvede at lave hviskende teamsamarbejde, mens andre havde fingrene så langt inde i ørerne at der var ved at være hul igennem.

Det er simpelthen ikke vilkår at byde medarbejdere der stilles seriøse forventninger til. Og det her drejer sig vel at mærke om skoler der har ofret mere på lærerarbejdspladser end jeg har set flere andre steder.

På bordene i skolernes forberedelseslokaler lå der forunderligt nok stakke af kopisæt om tegnsætning - til forskellige klassetrin. Sådan som det har været tilfældet siden Skriftlig for... afløste undervisning. Men der er jo evidens for at det ikke virker. Hvorfor? Tja, måske fordi en undervisning i forståelse af sprogets opbygning er blevet afløst af en mekanisk og kontrollerbar færdighedsøvelse, som eleverne glemmer alt om når øvelsen er færdig.

Jeg bladrede i alle disse ark, hvor alskens snurrige regler kunne tages i anvendelse. Og jeg havde i tasken materialet: Sæt skrivespor. På de sidste fem-seks sider får man på overskuelig vis forklaret de mest basale kommaregler. Der står de - til undervisning og sproglig samtale.

Måske var det en idé at nedsætte korrekthedsrytteriet helt ud i petitessen og afløse mindre overskuelige opgaver med mindre, overskuelige opgaver.

Det er jo et faktum at meget få tekster får nedsat forståelighed på grund af forkert anbragte kommaer. Det der generer mig mest, er kommaer foran at + infinitiv. Og det er jo en fejl som sprogsvage elever har lært ved misforståelse af rigide tegnsætningsregler.

Jeg beder til at Danmarks lærere får bedre forberedelsesvilkår i fremtiden, så de kan prioritere undervisningstof højere end kopiark.

Lockout...komma...ny aftale

Og jeg beder til at alle elever lærer at sætte punktum samt de nødvendige kommaer. Og at de der får brug for dadelfri tegnsætning, tilegner sig denne mulighed.   

Færdighedstræning...komma...skrivelyst og sprogglæde