BLOG

Empty article - Subtitle

Jeg HADER lærere!!

I den offentlige debat, i aviser, på KL's hjemmeside, på diverse facebookgrupper, i radioen og på tv har vi gennem et par år set og hørt en hel del udsagn, hvor det er tydeligt, at afsenderen har et anstrengt forhold til lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  • Lærerne er priviligerede (som om det nu skulle være noget skidt - og i forhold til hvem?).
  • Lærerne arbejder kun 16 timer om ugen, (næh, de havde 16 undervisningstimer i gennemsnit, nogle langt mere, andre langt mindre, for der er et hav af andre opgaver, når man vil drive god skole).
  • Lærerne er ikke omstillingsparate (Der findes vist ikke et område i Danmark, der har været underlagt så mange forandringer, som folkeskolen gennem de sidste 20 år).
  • Lærerne er dovne, så de har godt af at komme til at arbejde ligesom "os andre" (Alle kender en doven lærer, også jeg - og en doven politiker, en doven håndværker, en doven djøffer, en doven sosu-assistent, men jeg ved, at det ikke er alle, og jeg kender ikke alle, så jeg varer min mund med at generalisere, og jeg kender langt flere, der er flittige).
  • Lærerne skal bare holde kæft og tage ja-hatten på (Hvis lærerne holder kæft, hvem skal så fortælle jer om de håbløse forhold, som politikere byder jeres børn?)
  • Lærerne skal rette ind, eller finde sig et andet job (og når de så siger op på stribe og finder andet job, så er der straks et hylekor, der råber, at lærerne tager børnene som gidsler).
  • Lærerne er mytemagere, når de advarer om forringelserne i folkeskolen (Men når det så er bevist, at det lærerne sagde, var sandt, står politikerne så frem og siger undskyld? - Næh, det gør de ikke).
  • På CBH - Copenhagen Business School - nedgøres lærere af både undervisere og studerende (naah, det er nok bare et rygte).
  • Dertil kommer alle de situationer, hvor forældre oplever, at deres barn ikke trives i skolen, og det er de uduelige læreres skyld (Det er det nogle gange, ikke alle lærere er lige dygtige eller har ordentlige arbejdsvilkår, nogle gange er det hjemmet, der fungerer ad helvede til, men det er ikke muligt for lærerne at rette op på - og langt fra alle underretninger medfører hjælp til børnene og hjemmene).
  • Lærerne klynker (Når politikere bliver sagt imod, så er det klynk. Når de får ret, så er det klog tale).
  • Det er lærernes skyld, at skolereformen ikke virker, for de pjækker og simulerer stress for at vise deres utilfredshed (Prøv lige at tænke over, hvad den påstand gør ved mennesker, hvis liv er faldet sammen som et korthus på grund at stress?) 

Men hvad er en lærer? Hvad er det for nogle typer, der så let sættes i bås som en ens masse? Da jeg gik i skole for ca. 40 år siden, troede jeg, at alle lærere kom fra pæne akademikerhjem, gik direkte fra gymnasiet til lærerseminariet, fik nogle børn og læste bøger hele tiden. Jeg havde ikke noget billede af deres fritid eller privatssfære overhovedet. Det var bare sådan nogle kloge-åger, der levede et kedeligt liv uden særlig indsigt i livet udenfor skolen. Men jeg var jo også "kun" et barn, så hvordan skulle jeg have indsigt i - eller interesse for - om lærere også var en slags mennesker?

Jeg selv er "sent udviklet". Jeg blev først lærer som 34-årig. Inden da har jeg været grønthandler på Israels Plads - I ved dem der med "køb bananaer - 4 for 10 kroner!!" pædagogmedhjælper i både børnehave, vuggestue og fritidshjem, gjort rent på rådhuset kl. 5 om morgenen, vasket køkken af på Nordvang og snittet 18 kg løg kl. 6.30 om morgenen, været kontorassistent, arbejdet med reklamer, været hjemmehjælper både i dag- og døgnplejen og bestyrer af en grøntforretning. Jeg har set og oplevet de vilkår, som bærer dette samfund, og alle jobsene har været interessante - og hårde. Siden har jeg arbejdet som frivillig i en sportsklub og har derigennem fået uddannelse i ledelses- og organisationsudvikling, ledelsesbaseret coaching, taget kurser i eliteernæring, sportspsykolig, projektledelse - og et par førstehjælpskurser.

Dette er bare een lærer - prøv at generalisere ud fra det: Alle lærere er aktive, nysgerrige, omstillingsparate, arbejder hårdt, alsidige og inddrager mange dele i deres arbejde.

Lærere er ligeså forskellige som andre mennesker med ligeså forskellige baggrunde og interesser.

Vores politikere har i høj grad et ansvar for det stereotype billede af en overpriviligeret, doven lærer. Et billede, der fodrer den indre svinehund hos alle, der føler vrede mod en lærer, mod samfundet eller mod alle, der har et godt job. Politikerne legaliserer med deres retorik, at samfundsgrupper spilles ud mod hinanden. Ganske få politikere har været på banen for at rette op på dette. Måske fordi deres spareprojekt i bund og grund ikke har ordentlige argumenter, så for at få befolkningen med på ideen, så er der brug for spin og bagvaskelse?

Når vores politikere begynder at omtale de offentligt ansatte med respekt - og behandle dem med respekt gennem gode arbejdsvilkår, så vil de fleste offentligt ansatte føle respekt for eget arbejde og for den offentlige sektor. Det er svært at føle sig godt tilpas i en organisation, hvis øverste ledelser i den grad taler projektet og medarbejderne ned.

I håbet om, at de ansvarlige politikere skammer sig, siger undskyld og ændrer kurs, inden Danmark for alvor bliver splittet ad.

God nytår til alle offentligt ansatte, privatansatte, arbejdsløse, hjemmegående, syge, børn, unge, studerende og selvstændigt erhvervsdrivende.