Greve Kommune vil finde de gode eksempler på, hvordan skoler og kulturlivet kan arbejde tættere sammen

100.000 kroner skal bringe kunst, kultur og folkeskole tættere sammen

Greve Kommune har fået 100.000 kroner af LB Fonden til et projekt, der skal kaste lys over gode eksempler på, hvordan skolen kan arbejde sammen med kultur- og kunstinstitutionerne. ”Vi går på succesjagt efter eksempler, hvor det rent faktisk lykkes at få kunsten og folkeskolen til at ramme hinanden og formidler de gode eksempler videre”, siger centerchef Thomas Bach

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skolereformen åbner for helt nye måder, kulturlivet og skolen kan og bør flettes sammen på. Vi har konstateret, at der har været en tendens til, at de to områder har løbet parallelt ved siden af hinanden. Det er så fantastisk, når det lykkes at samarbejde, og man tænker: 'Hvorfor gør vi ikke mere af det'? På den anden side er det ofte frustrerende, at det er så vanskeligt at gøre det, der ser så enkelt ud".

Sådan begrunder centerchef i Greve Kommune Thomas Bach, at kommunen har sat gang i et ambitøst projekt, som de netop har fået 100.000 kroner fra LB Fonden til at gennemføre.

Prisuddeling: Trekvart million kroner til kreativ undervisning

Projektet skulle gerne munde ud i et insprationsmateriale og et konkret uddannelsesforløb for lærere, pædagoger og medarbejdere ved kunst- og kulturinstitutionerne.

"Men i første omgang sætter vi fra land for at jagte successer. I løbet af et halvt års tid skal vi så gerne have fundet de gode eksempler, der kan danne basis for, at vi kan give inspiration videre til andre", fortæller Thomas Bach.

"Vi går dels på jagt i Greve Kommune. Vi har 30 samarbejdsaftaler mellem kultur-, fritidsinstitutioner og folkeskolerne. Det har vi - på godt og ondt - lært en hel masse af. Samtidig har vi samarbejder med andre kommuner som Varde, Helsingør og København, som også er en del af projektet".

Thomas Bach understreger at de gode eksempler både skal findes helt ude i yderste led ved børnenes møde med kunst og kultur, men også på centralt niveau i kommunalforvaltningerne.

"En ting er, at man er rigtig god til at arbejde sammen - lærere, pædagoger og kunst- og kulturinstitutioner. Vores erfaring er, at der er stor forskel fra kommune til kommune på, hvor gode man er til at arbejde med det på centraladministrativt hold".

Ellers er det meningen, at projektet skal hjælpe med at skabe optimale rammer om skolernes samarbejde med kulturlivet og gerne munde ud i et konkret tiltag til læreruddannelsen eller en efteruddannelse til lærerne.

"Omvendt skal kultur- og kunstinstitutionernes personale også blive opmærksomme på, hvad det er, man går ind i, når man går ind i skolen. Der er mange fællestræk mellem de to verdener, men fra begge sider skal man være opmærksomme på, at man bevæger sig ind i nogle felter, der har en anderledes dynamik og historik end der, hvor man selv har udgangspunkt".

Har du et helt konkret eksempel på et godt eksempel? 

"Vores musikskole arbejder med orkester i klassen. Det synes vi i al beskedenhed er et godt eksempel, hvor vi kommer ind og arbejder sammen med de lærere og pædagoger, der er omkring klassen, med at skabe et klasseorkester, og børnene får lov til at prøve instrumenter på en helt anden måde".