Lene Junker er glad for at kende vilkårene for sit arbejde.

Gennemsigtighed: På Odense-skole har lærerne fået fuld opgaveoversigt

Det er ikke alle skoleledere, der holder deres tidsberegninger på lærernes opgaver hemmelige for lærerne. På Rosengårdsskolen i Odense har medarbejderne i tillæg til opgaveoversigten fået udleveret en aktivitetsplan med konkrete tidsangivelser. ”Det afmystificerer en masse ting”, siger en af lærerne, Lene Junker.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er tilsyneladende stor forskel på graden af åbenhed og gennemsigtighed i planlægningen af hver enkelt læreres arbejdstid. 

Hemmelighedskræmmeri: Ledere gemmer sider af lærernes opgaveoversigt

Hvor en lærer, der ønsker at være anonym, har oplevet sin leder trække en opgaveoversigt med tidsangivelser tilbage, efter de var blevet udleveret til læreren ved en fejl, har Lene Junker og hendes kolleger på Rosengårdsskolen alle fået udleveret en aktivitetsplan. Så har lærerne og ikke kun lederne et overblik over, hvor lang tid lærerne har til hver af deres opgaver.

Og det er dejligt, mener Lene Junker. Den konkrete timetalsoversigt er udleveret efter ønske fra lærerne.

"Så kender vi vilkårene for vores arbejde. Vi kan se, hvor vi skal nedprioritere i forhold til sidste år. For eksempel er der skåret i timerne til forældremøder, så vi kun kan holde ét i stedet for to møder, mens der er samme antal timer til klasselærerfunktionen som i 2013", siger hun.

Aktivitetsplanen er optalt på samme måde, som opgaverne var i henhold til den gamle A05-arbejdstidsaftale, Odense Kommune fulgte sidste år. Derfor var det ret nemt at opgøre tiden til opgaverne, vurderer Lene Junker, der er glad for at have nogle lyttende ledere.

"De vil gerne imødekomme vores ønsker. De har bare ikke altid mulighed for gøre det. Vi har i kommunen fuld tilstedeværelse, men har på skolen en aftale om, at vi kan flexe inden for arbejdstiden, så man kan møde tidligt og gå tidligt eller møde sent og gå sent. Det er igen et ønske, vi lærere har haft, og det gør det hele nemmere", siger Lene Junker.

Overordnet er hun dog meget kritisk over for hele reformprocessen, som hun betegner som uskøn og fyldt med fejl.