"De religionsfaglige perspektiver er svækket eller helt fraværende", skriver en censor ovenpå sommerens eksamener i KLM.

KLM under pres i den nye læreruddannelse

I censorrapporten for faget Almen dannelse / Kristendomskundskab, livsoplysning, medborgerskab (AD/KLM) – beretter censorerne om et fag under pres. Der er blevet mindre tid og færre ECTS-point til faget i den nye læreruddannelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den nye læreruddannelse er KLM gået fra at have 17 ECTS-point til at have minimum 10 point. Og den nye vægtning er noteret af censorerne ved årets eksamener. Lakshmi Sigurdsson, der står bag censorrapporten for faget, skriver:

"Mange censorer peger på, at en reduktion i fagets timetal (i sammenligning med faget KLM i LU 07, hvor rammen var 17 ECTS) har svækket kvaliteten og gjort det svært for de studerende at favne den kompleksitet, som kompetencemålet dækker. Især er der bemærkninger om, at de religionsfaglige perspektiver er svækket eller helt fraværende", står der i censorrapporten.

"Det karakteriseres som forsimpling, mangel på teori eller at 'de studerende mangler helt grundlæggende konceptuelle forståelser af relationen religion - samfund - individ og af kristendommens betydning for det danske samfund'. En censor iagttager, at: 'Ingen studerende interesserer sig for religionernes indholdsside. F.eks. fremgår det af mange af de studerendes cases fra skolen, at der er vanskeligheder med elever af muslimsk baggrund, men de skønner tilsyneladende, at det ikke er nødvendigt at vide noget om det konkrete indhold (i religionen)'", står der i rapporten, og der uddybes:

"Censorrapporterne giver det indtryk, at grundlaget for prøven i KLM mange steder alene er det nationale modul på 10 ECTS. Det afføder en række kritiske kommentarer, som f.eks. 'Det er ganske enkelt utilstedeligt at sætte så høje videns- og kompetencemål for AD/KLM og så kun afsætte 10 ECTS. Min vurdering af AD/KLM er alvorlig. Jeg har været censor i mange år og har aldrig oplevet, at faget i den grad er blevet klemt", lyder det fra censorerne, som giver udtryk for, at det primært er de svage studerende, der får problemer med den nye ramme for faget.

Religionslærerne: Præcisering af KLM er signalpolitik

God indsats fra underviserne På trods af de mange kritiske ytringer fra censorerne har 81,5 procent angivet, at eksamensforløbet har været tilfredsstillende, og 5,4 procent svinger sig op til at kalde det for inspirerende.

"Mange censorer understreger, at deres kritik går på struktur og omfang, mens de fremhæver underviserens indsats positivt. Dette er nok en del af forklaringen på forskellen mellem kommentarer og statistik", står der i censorrapporten.

Skal nå mere Tove Hvid, der er dekan for læreruddannelsen på professionshøjskolen UCC har været med til at udarbejde Danske Professionshøjskolers høringssvar til ministeren om KLM-undervisning på læreruddannelsen. Hun forklarer, hvorfor KLM er presset i den nye læreruddannelse:

"KLM er en del af det nye fag, der hedder 'lærerens grundfaglighed'. Og i det nye fag ligger også det tidligere pædagogik, psykologi og didaktik", siger Tove Hvid. Med reformen er der derudover flere fællesfag, som alle skal have, for eksempel specialpædagogik og dansk som andetsprog.

"Det er de politiske krav, der presser os. Vi får ikke flere ECTS-point, men vi skal noget mere", siger Tove Hvid og fortsætter:

"Der er ikke en klar sammenhæng mellem faglighed og ECTS - for eksempel er praktik skåret fra 36 til 30 ECTS-point, samtidig med at praktikken skal styrkes. Til gengæld bliver der stillet krav om, at praktikken i den nye uddannelse er på fuld tid, hvor de studerende med den gamle uddannelse kunne nøjes med 10-12-14 timers praktik om ugen. Det gælder for alle fag og hele læreruddannelsen, at studieintensiteten skal hæves. Matematik og dansk, der var sat til 72 ECTS-point med den tidligere læreruddannelse, er på 40 nu", siger Tove Hvid.

Skal tage tid andre steder KLM-lærerne har blandt andet gjort opmærksom på fagets udfordringer i en kronik i Kristeligt Dagblad, og Tove Hvid kan godt se pointen.

"Det kan godt være, at KLM-lærerne har en pointe, det har de formentlig. Men den gælder alle fagligheder på læreruddannelsen - og vi er nødt til at vægte dem. Politikerne vil have mere af det hele - alt skal styrkes på den nye læreruddannelse, og vi kæmper som gale for at indfri de politiske ambitioner. For vi er enige i, at vi skal have en bedre læreruddannelse", siger Tove Hvid. Hun nævner, at porblemet også gælder fag som pædagogik, psykologi og didaktik - også disse fag er blevet presset af den hårdere ramme.

"Hvis vi skal give mere til KLM, bliver vi nødt til at tage fra pædagogik, psykologi og didaktik. Det er det, der er dilemmaet", siger Tove Hvid.

Læs mere

Læs hele censorrapporten her. (KLM bliver behandlet på side134)