Tidligere var der timer på alle opgaverne i lærerens oversigt - nu er det oftest kun undervisningstimerne, der er sat tal på. I hvert fald udadtil.

Hemmelighedskræmmeri: Ledere gemmer sider af lærernes opgaveoversigt

En lærer bad for nylig om en opgaveoversigt fra sin leder og fik stukket fire sider i hånden. Side 3 og 4 havde han ikke set før. De indeholdt lederens estimering af lærerens tidsforbrug til de enkelte arbejdsopgaver. "Det var tydeligvis ikke meningen, jeg skulle se de to sidste sider", siger læreren, som ønsker at være anonym. Skolelederforeningen afviser at kende til en praksis, hvor lederne gemmer oplysninger for lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med afskaffelsen af lærernes arbejdstidsaftaler og indførelsen af Lov 409 er angivelserne af den tid, en lærer har til at udføre diverse opgaver ud over undervisningen såsom skole-hjem-samarbejde og fælles forberedelse, forsvundet fra opgaveoversigterne.

Men nu viser det sig, at lederne i det digitale planlægningsværktøj, KMD Puls, fortsat kan vælge at sætte tid på, hvor lang tid de mener, arbejdsopgaverne skal tage. KMD Puls er arvtageren til KMD Matrix og netop en fornyet version, som er tilpasset den nye skolereform og arbejdstidslov. Og selvom KMD Puls altså ikke udskriver en opgaveoversigt med tider til læreren, er muligheden der fortsat til ledernes brug.

DLF: Mystisk at holde lærernes tid til opgaver skjult

Lærer: Det er et problem

Læreren, som ved en fejl fik stukket de to sidste sider af sin opgaveoversigt i hånden, mener, hemmelighedskræmmeriet er et problem.

"I en forhandlingssituation med lederen om, hvilke opgaver man som lærer kan håndtere, er det i min optik logik at sætte timer på", siger han.

Det har været og er stadig KL's udlægning, at lederne med Lov 409 nu kan fordele arbejdet, så resurserne på skolerne bruges optimalt. Men fakta er - ifølge en Scharling-undersøgelse for Folkeskolen, at størstedelen af lærere landet over nu mangler tid til at forberede deres undervisning, fordi de har fået mange flere undervisningstimer og/eller andre opgaver.

Skolelederforening afviser kendskab

Formanden for skolelederne siger, at han ikke har hørt om ledere, der i al hemmelighed angiver tider for lærernes opgaver og holder dem for sig selv.

"Det er ikke os, der har udviklet programmet, og vi har ikke ønsket det. Vi mener ikke, der skal være skuffesystemer", siger Claus Hjortdal.

"Det må skolelederen selv stå på mål for. Det er ikke det, der er lagt op til", siger han.

Claus Hjortdal vil ikke gætte på, hvor ønsket om, at ledere kan skrive tid til lærernes opgave hemmeligt på, kommer fra.

"Men jeg kan forestille mig, det skal virke som en overgangsordning. Lederne skal i dialog med lærerne finde ud af, hvilke opgaver de nå. Hvis man som leder bruger det her med at skrive tid på de enkelte opgaver, så skal lærerne også vide det".

Opfordrer du dermed lederne, som anvender den her ordning, til at ændre praksis?

"Jeg vil stadigvæk holde fast i, at man kan have en dialog om, hvor mange forældremøder lærerne kan nå, og hvordan møderne skal afholdes, eller hvad det nu kan være. Jeg mener ikke, man skal tælle minutter".

"Der har aldrig været en arbejdstidsaftale, som alle lærere kunne  gennemskue alle elementer af. Arbejdstidsaftaler er komplekse og svære at gennemskue. Jeg mener, vi skal gøre det ordentligt og fornuftigt og gennemsigtigt. Det er ikke sikkert, det er grundlæggende forkert at sætte tid på lærernes opgaver, men jeg vil ikke anbefale at lave skufferegnskaber". 

Gennemsigtighed: På Odense-skole har lærerne fået fuld opgaveoversigt

Fåmælte KL

KL har ikke ønsket at lade sig interviewe til denne artikel, men har sendt følgende skriftlige svar til folkeskolen.dk:

"KL har ikke nogen holdning til, hvilke administrative it-systemer ledelsen på de enkelte skoler benytter. Men som medarbejder i folkeskolen har man naturligvis krav på at få at vide, hvilke opgaver man skal løse", skriver kontorchef Nanna Abildstrøm.

Powered by Labrador CMS